4º ESO

OFERTA EDUCATIVA ESO LOMLOE  CURS 2025-26

4t ESO

4t ESO PDC

Comuns

● Educació en Valors Cívics i Ètics (1h)

● Educació Física (2h)

● Geografia i Història (3h)

● Llengua Castellana i Literatura (3h)

● Llengua Catalana i Literatura (3h)

● Primera llengua estrangera: Anglès (3h)

● Matemàtiques (4h):

● Matemàtiques B (Cienciès de la salut i Científic tecnològic)

● Matemàtiques A (Humanístic social i Artístic, general i FP)

Triar-ne 1 entre:

● Religió (1h)
● Atenció educativa (1h)

Tria un itinerari:

Ciències salut:

Optativa 1:
● Física i Química (3h)

Optativa 2:
● Biologia i Geologia (3h)

Optativa 3 (tria una d’aquestes)
● Digitalització (3h)
● FOPP (3h)
● Francès (3h)
● Alemany (3h)

Científic tecnològic:

Optativa 1 (tria una d’aquestes)
● Física i Química (3h)
● Biologia i Geologia (3h)

Optativa 2:
● Tecnologia (3h)

Optativa 3 (tria una d’aquestes)
● Digitalització (3)
● FOPP (3h)
● Francès (3h)
● Alemany (3h)

Humanístic social:

Optativa 1 (tria una d’aquestes)
● EIE (3h)
● Expressió artística (3h)

Optativa 2 (tria una d’aquestes)
● Llatí (3h)
● EIE (3h)

Optativa 3 (tria una d’aquestes)
● Digitalització (3h)
● FOPP (3h)
● Francès (3h)
● Alemany (3h)

Artístic, general, FP:

Optativa 1 (tria una d’aquestes)
● EIE (3h)
● Expressió artística (3h)

Optativa 2 (tria una d’aquestes)
● Música (3h)
● EIE (3h)

Optativa 3 (tria una d’aquestes)
● Digitalització (3h)
● FOPP (3h)
● Francès (3h)
● Alemany (3h)

Comuns (totes)

Àmbits:
Àmbit científic i tecnològic (10h)
Àmbit lingüístic i social (9h)
Matèries:
Llengua Estrangera (Anglès) (3h)
Educació en Valors Cívics i Ètics (1h)
Educació Física (2h)
Matèria opció:
FOPP (3h)

Triar-ne 1 entre:
Religió (1h)
Atenció educativa (1h)

Descripció de les assignatures

Matemàtiques A

Les Matemàtiques es troben en qualsevol activitat humana, des del treball científic fins a les expressions culturals i artístiques, i formen part del patrimoni cultural de la nostra societat. El raonament, l’argumentació, la modelització, el coneixement de l’espai i del temps, la presa de l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, la capacitat de previsió i control de la incertesa o l’ús correcte de la tecnologia digital són característiques de les Matemàtiques, però també la comunicació, la perseverança, l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, o la creativitat. Així doncs, resulta important desenvolupar en els alumnes les eines i sabers bàsics de les Matemàtiques que els permetin desenvolupar-se satisfactòriament tant en contexts personals, acadèmics i científics com a socials i laborals.

Matemàtiques B

Les Matemàtiques es troben en qualsevol activitat humana, des del treball científic fins a
les expressions culturals i artístiques, i formen part del patrimoni cultural de la nostra
societat. El raonament, l’argumentació, la modelització, el coneixement de l’espai i del
temps, la presa de l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, la
capacitat de previsió i control de la incertesa o l’ús correcte de la tecnologia digital són
característiques de les matemàtiques, però també la comunicació, la perseverança,
l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, o la creativitat. Així doncs,
resulta important desenvolupar en els alumnes les eines i sabers bàsics de les
Matemàtiques que els permetin desenvolupar-se satisfactòriament tant en contexts
personals, acadèmics i científics com a socials i laborals. Cursar aquesta matèria és
essencial per afrontar les Matemàtiques al batxillerat amb èxit.

Biologia i Geologia

Aquesta matèria cerca el desenvolupament de la curiositat i l’actitud crítica, i els hi permet
valorar el paper fonamental de la ciència en la societat. Es treballen dos blocs de
continguts, a més d’altres, que no s’han desenvolupat abans: Genètica i Evolució, i la Terra
a l’Univers. El primer és molt interessant per conèixer els mecanismes de l’herència

genètica. El segon permet descobrir les teories més rellevants de l’origen de l’Univers i les
hipòtesis més acceptades sobre l’origen de la Terra i de la vida.
Com treballarem?
– Es treballa en petits equips malgrat també és necessària la feina individual.
– S’apliquen metodologies científiques per a realitzar petits projectes de recerca.
– Es treballen estratègies de resolució de problemes.
– Una de les sessions setmanals es realitza al laboratori, on es duu a terme treball
experimental o petites investigacions.

Física i Química

La matèria de Física i Química és bàsica a la formació científica de l’alumnat, perquè ajuda
a desenvolupar el pensament abstracte i potencia la capacitat de resolució de problemes
reals. Es tracta de comprendre el món que ens envolta i així entendre la importància de la
consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Es treballa per problemes, es realitzen pràctiques de laboratori i tallers més divulgatius fora
del centre. S’utilitzen simuladors quan es tracten fenòmens complexes o de difícil
reproducció.
Cal saber que cursar la Física i Química a 4t d’ESO és indispensable per afrontar amb
garanties un batxillerat científic, necessari per arribar a qualsevol grau universitari de caire
sanitari, tècnic o científic o cicle formatiu relacionat.

Economia i Emprenedoria

Aquesta matèria persegueix dos objectius: que els alumnes comptin amb una educació

econòmica i financera per desenvolupar-se, assumir riscos de manera responsable en la
seva vida quotidiana i gestionar i portar a l’acció de manera viable projectes, així com que
cerquin solucions innovadores i valuoses per afrontar els reptes proposats, a través
d’estratègies de gestió del coneixement, de l’autoconeixement i de la cooperació amb els
altres.

Llatí

La matèria de Llatí a quart d’ESO es planteja com una primera aproximació a la Roma
antiga, amb la finalitat de detectar i valorar tot allò que el nostre món actual n’ha heretat,
des de la llengua (ja que el català i el castellà no són més que el llatí del s. XXI) fins als
sistemes polítics, les formes artístiques, els avenços tecnològics, l’organització social, etc.
Intentarem veure el món romà com quelcom de dinàmic i la seva llengua com una llengua
viva, de manera que no donarem prioritat a l’estudi sistemàtic de la gramàtica, sinó a
l’adquisició de vocabulari i a la comprensió general del sistema lingüístic llatí.
Amb tot això pretenem, a més, proporcionar una bona base a aquells estudiants que es
decantin per seguir un batxillerat d’Humanitats o de Ciències Socials.

Expressió Artística

En aquesta matèria s’afavoreix que l’alumnat pugui experimentar amb les principals
tècniques artístiques i desenvolupi la seva capacitat expressiva i la seva creativitat, el
pensament divergent i la innovació. Així mateix, cercam dotar a l'alumnat amb els
coneixements, destreses i actituds necessaris per comunicar a través de la imatge, el
missatge visual o qualsevol altre tipus de creació plàstica. Amb aquest objectiu, la matèria

es planteja com un espai des del qual estimular el desig d’expressar una visió personal del
món a través de produccions artístiques pròpies i des del qual convertir l’experimentació
artística en una oportunitat d’aprenentatge.
Es tracta d’una matèria de caire eminentment pràctic i és on trobareu la preparació idònia
per tenir una bona base si esteu pensant en cursar un Batxillerat Artístic Plàstic.

Música

Aquesta matèria no només incideix en els aspectes de pràctica musical, interpretació i
creació, si no també en la música i les noves tecnologies (a partir dels estils musicals que
ens envolten en l’actualitat (pop/rock, jazz, música i cinema, videojocs, etc), la indústria
musical, els oficis de la música i les músiques del món.

Digitalització

La Digitalització és una matèria que t’ajuda a navegar pel món digital actual de manera
ètica, responsable i crítica. Aprendràs a utilitzar les tecnologies de manera efectiva, a
protegir la teva seguretat i privacitat, a ser un ciutadà digital actiu i compromès. A través
dels quatre blocs de la matèria, exploraràs la tecnologia que hi ha al darrere dels
dispositius digitals i les xarxes de comunicació, milloraràs el teu entorn d’aprenentatge
personal, aprendràs a mantenir-te segur/a i saludable en línia, i desenvoluparàs habilitats
crítiques per avaluar la informació en línia i emprar les xarxes socials de manera
responsable.

Formació i Orientació Personal i Professional

Aquesta matèria ofereix als alumnes la possibilitat d’aprofundir en el coneixement de si
mateix, descobrint les seves qualitats personals com a potencial de valor, i aproximar-se a
l’àmbit de les ciències relacionades amb l’estudi dels comportaments humans, socials i
culturals. Se li facilita, a més, l’acostament a les diferents opcions formatives i d’ocupació
que li proporciona l’entorn per afavorir, des del coneixement de la realitat, el procés de
presa de decisions sobre la seva vocació i el seu itinerari acadèmic amb una futura
projecció professional.

Tecnologia

La matèria de Tecnologia contribueix a donar resposta a les necessitats de la ciutadania
digital davant els desafiaments i reptes tecnològics que planteja la societat actual. Aquesta
matèria serveix de base no sols per comprendre l’evolució social, sinó també per poder
actuar amb criteris tècnics, científics i ètics en l’exercici d’una ciutadania responsable i
activa, utilitzant la generació del coneixement com a motor de desenvolupament i
fomentant la participació de l’alumnat en igualtat amb una visió integral de la disciplina,
ressaltant el seu aspecte social.

Segona Llengua Estrangera (Francès)

L’oferta de la matèria de segona llengua estrangera contribueix de manera directa a la
millora de les destreses lingüístiques, plurilingües i interculturals de l’alumnat. El
coneixement de més d’una llengua estrangera afavoreix la internacionalització i la mobilitat,
a més de permetre el descobriment d’altres cultures, ampliant les perspectives de

l’alumnat, sobretot al món laboral dins una comunitat que depèn d’una gran part del turisme
internacional, com és el cas de les Illes Balears.
El Francès és actualment la cinquena llengua més parlada al món i la segona més
estudiada com a llengua estrangera, després de l’Anglès. El nombre de turistes francesos o
francòfons (és a dir, de parla francesa) que visiten les nostres illes és el que més ha
crescut durant els darrers anys. Saber parlar francès significa ser capaç de comunicar-se
no només amb habitants de França, Suïssa i Bèlgica, sinó també de molts països d’Àfrica,
Oceania, Àsia i una part del Canadà que el tenen o bé com a llengua oficial, o bé l’utilitzen
com a llengua de comunicació diària. La matèria de Francès inclou també una part de
cultura i civilització que no es limitarà només a França, sinó que anirem descobrint poc a
poc altres països i cultures de la Francofonia.
L’objectiu principal de la matèria és aprendre a comunicar-se en francès, progressant de la
comprensió cap a l’expressió. Els temes tractats són els més propers a l’alumnat i els seus
interessos, com ara família, escola, activitats del temps lliure, cultura… l’alumnat sabrà
expressar-se sobre aquests aspectes i podrà comparar les seves situacions amb les dels
joves francòfons. La semblança del francès, com a llengua romànica, amb el català i el
castellà ens permet d’establir paral·leles i també de fer reflexió sobre les nostres dues
llengües oficials.
Cada any demanam la presència d’un auxiliar de conversa, un/a jove de parla francesa que
ajuda als alumnes amb l’expressió oral i els transmet elements de la cultura francesa més
propera de la seva edat. També es considera la possibilitat d’organitzar un intercanvi amb
algun institut de secundària de França.
A més a més, els alumnes des de 4t d’ESO poden participar al programa EOIES, que

permet obtenir un certificat de l’Escola oficial d’idiomes preparant i realitzant els exàmens
oficials al nostre centre.
La segona llengua estrangera ofereix la continuïtat durant tot l’ensenyament secundari, des
del primer d’ESO fins al segon de batxillerat. L’ensenyament s’inicia de forma ordinària al
primer curs. Això no obstant, l’alumnat es pot incorporar a aquests ensenyaments en
qualsevol curs posterior, sempre que n’acreditin els coneixements necessaris. És
recomanable que els que triïn el francès a 4t d’ESO hagin cursat la matèria com a mínim un
any anteriorment.

Segona Llengua Estrangera (Alemany)

En un món cada vegada més globalitzat, la importància d’una segona llengua estrangera
és evident. Comunicar-se en diferents llengües obre el camí a infinites possibilitats.
La metodologia utilitzada serà eminentment pràctica, ja que la finalitat d’aquesta matèria,
és que l’alumnat pugui comunicar-se de manera senzilla però eficient en alemany tant
oralment com per escrit. Per arribar a aquest punt, és necessari que l’alumnat participi
activament del seu aprenentatge i mostri una actitud positiva a l’hora d’enfrontar-se al
vocabulari i la gramàtica. La reflexió sobre la seva llengua materna i d’altres estrangeres
serà sempre un bon punt de partida, que facilitarà l’adquisició de nou vocabulari i
estructures.
A més de la llengua, a la matèria d’Alemany com a llengua estrangera s’intentarà
transmetre tota la cultura que aquesta llengua du associada i que no és només la de
Alemanya sinó, i no menys important, la dels països de llengua alemanya Suïssa i Àustria.
S’aconsella començar l’estudi de la llengua alemanya a primer d’ESO, encara que existeix

la possibilitat de començar a un nivell superior sempre que s’aprovi un test de nivell a
principi de curs. A quart d’ESO es començarà amb el nivell A2.1 del Marc Comú Europeu
de Referència per a les Llengües. Aquesta matèria té continuïtat durant tota l’etapa d’ESO i
Batxillerat.

Atenció educativa

Es fan activitats dirigides al desenvolupament de competències transversals a través de la
realització de projectes significatius per a l’alumnat i de la resolució col·laborativa de
problemes, amb l’objecte de reforçar l’autoestima, la promoció de la salut mitjançant
l’activitat física, l’autonomia, la reflexió i la responsabilitat. En tot cas, les activitats
proposades han d’anar dirigides a reforçar els aspectes més transversals del currículum i
han d’afavorir la interdisciplinarietat i la connexió entre els diferents sabers.

Religió

La matèria de Religió catòlica ensenya sobre la fe, permetent dialogar amb altres temes
com la cultura i les ciències. Això ajuda als estudiants a entendre la cultura i el patrimoni
del país, promoure valors com la solidaritat i la responsabilitat, i construir les seves pròpies
idees i creences. A més, el temari de la classe té en compte les metes globals d’educació,
com el desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial, i els objectius del Pacte
Educatiu Global impulsat per l’Església catòlica. D’aquesta manera, l’ensenyament religiós
es manté rellevant en el segle XXI, conservant la seva essència i fomentant el diàleg entre
la fe i la cultura.

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les galetes esmentades i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqueu l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies