2n Batxillerat
Oferta educativa de 2n de batxillerat LOMLOE (aprovat en CCP 29/03/23)
2n BAT | Assignatures de modalitat (escollir-ne 3) | Assignatures comuns | Assignatura optativa (escollir-ne 1) | Assignatura optativa (escollir-ne 1) |
Humanístic i ciències socials |
Llatí II (4h) o Matemàtiques aplicades II (4h) |
Llengua catalana i literatura II (3h) Llengua castellana i literatura II (3h) Llengua estrangera II (3h) Història de la filosofia (3h) Història d’Espanya (3h) Treball de recerca II |
Cor i tècnica vocal II (4h) Literatura Dramàtica (4h) Psicologia (4h) Programació i tractament de dades II (4h) Ampliació de Matemàtiques (4h) Alemany II (4h) Francès II (4h) Història de l’art (4h)* |
Religió II (1h) |
General | Ciències generals (4h) Moviments Culturals i Artístics (4h) Història de l’art (4h)* Geografia (4h) |
Llengua catalana i literatura II (3h) Llengua castellana i literatura II (3h) Llengua estrangera II (3h) Història de la filosofia (3h) Història d’Espanya (3h) Treball de recerca II |
Biologia (4h) Tecnologia i enginyeria II (4h) Cor i tècnica vocal II (4h) Literatura Dramàtica (4h) Psicologia (4h) Programació i tractament de dades II (4h) Ampliació de Matemàtiques (4h) Alemany II (4h) Francès II (4h) Història de l’art (4h)* |
Religió II (1h) Atenció educativa (1h) |
Ciències i Tecnologia |
Matemàtiques II (4h) |
Llengua catalana i literatura II (3h) Llengua castellana i literatura II (3h) Llengua estrangera II (3h) Història de la filosofia (3h) Història d’Espanya (3h) Treball de recerca II |
Biologia (4h) Tecnologia i enginyeria II (4h) Cor i tècnica vocal II (4h) Psicologia (4h) Programació i tractament de dades II (4h) Ampliació de Matemàtiques (4h) Alemany II (4h) Francès II (4h) |
Religió II (1h) |
Arts plàstiques, imatge i disseny |
Dibuix artístic II (4h) |
Llengua catalana i literatura II (3h) Llengua castellana i literatura II (3h) Llengua estrangera II (3h) Història de la filosofia (3h) Història d’Espanya (3h) Treball de recerca II |
Tècniques d’expressió gràfiques i plàstiques (4h) Dibuix tècnic aplicat a les arts plàstiques i al disseny II (4h) Cor i tècnica vocal II (4h) Literatura Dramàtica (4h) Psicologia (4h) Programació i tractament de dades II (4h) Alemany II (4h) Francès II (4h) Història de l’art (4h)* |
Religió II (1h) |
Música i arts escèniques | Anàlisi musical II (4h) Arts escèniques II (4h) Història de la música i la dansa (4h)
|
Llengua catalana i literatura II (3h) Llengua castellana i literatura II (3h) Llengua estrangera II (3h) Història de la filosofia (3h) Història d’Espanya (3h) Treball de recerca II |
Cor i tècnica vocal II (4h) Literatura Dramàtica (4h) Psicologia (4h) Programació i tractament de dades II (4h) Alemany II (4h) Història de l’art (4h)* Francès II (4h) |
Religió II (1h) |
Entre parèntesis, el nombre d’hores setmanals
AMPLIACIÓ DE MATEMÀTIQUES
Amb aquesta matèria el que es pretén és ampliar la utilització i aplicació de les matemàtiques per facilitar la incorporació a estudis universitaris de caràcter científic o tècnic. Això s’aconsegueix mitjançant l’augment de la capacitat d’abstracció, la millora de la base teòrica, una visió més àmplia de les matemàtiques i un augment d’interès per a l’aplicació dels diferents sabers en àmbits diversos.
ANÀLISI MUSICAL II
A partir dels continguts estudiats a primer, Anàlisi Musical II aprofundeix en l’estudi de les principals formes musicals al llarg de la Història de la Música, situant-les en el seu context històric i estètic. L’escolta activa és l’eina fonamental per a la comprensió de l’audició i pel seu anàlisi, amb el suport de la partitura com a ajuda per a la identificació dels procediments compositius emprats. A més, a partir del procés de l’anàlisi musical els alumnes poden expressar una opinió fonamentada i personal a través de ressenyes, comentaris o crítiques musicals, amb l’ús d’un vocabulari específic.
ARTS ESCÈNIQUES II
El temari és teòric i pràctic i s’hi treballa la formació actoral i la creació. Al llarg d’aquest curs es fa un muntatge teatral original i propi.
BIOLOGIA
És una matèria on s’aprofundeix en la biologia cel·lular. El funcionament de la cèl·lula i la biologia molecular de la cèl·lula. També s’estudia les aplicacions de la biotecnologia en l’actualitat, la seva importància i repercussions. Relacionat amb la salut s’aprofundeix en la immunologia, la relació del càncer amb les mutacions i la correlació entre el càncer i determinats hàbits perjudicials així com la importància dels estils de vida saludables.
Els objectius de la matèria són:
- Interpretar, transmetre i argumentar informació científica.
- Localitzar, Seleccionar i contrastar informació científica.
- Analitzar críticament les conclusions de treballs científics.
- Plantejar i resoldre problemes relacionats amb les ciències biològiques.
- Analitzar la importància dels estils de vida saludables i sostenibles.
- Relacionar les característiques moleculars dels organismes amb les seves característiques macroscòpiques.
Com treballarem?
- Resolució de problemes.
- Enfocament pràctic i sempre connectat amb la realitat.
- Realització de projectes i recerques.
- Treball individual i en equip.
CIÈNCIES GENERALS
Els alumnes que cursen Ciències Generals adquireixen una comprensió general dels principis que regeixen els fenòmens del món natural. Per això, aquesta matèria parteix de les competències específiques, que tenen com a finalitat que els alumnes entenguin, expliquin i mobilitzin coneixements, destreses i actituds no sols relacionats amb la situació i les repercussions de la ciència en l’actualitat, sinó també amb els procediments de l’activitat científica i la seva rellevància en l’avanç social, la necessitat d’un tracte igualitari entre persones en la ciència i el caràcter consistent i global del conjunt de les disciplines científiques.
COR I TÈCNICA VOCAL II
El cant coral dona als alumnes l’oportunitat d’interpretar música de diferents estils històrics i per tant, experimentar el formar part d’un tot. Com a primer, també s’estructura en tres eixos: la tècnica vocal, el repertori i la practica del conjunt, en els quals els alumnes milloraran les seves destreses vocals. A través del cor, els alumnes poden explorar i experimentar diferents manifestacions culturals; traslladar a la pràctica els que han treballat en cursos anteriors; treballar la comunicació i el llenguatge a partir de la feina sobre textos i partitures; i realitzar actuacions en directe.
DIBUIX ARTÍSTIC II
En aquest 2n curs, s’aprofundeix en el procés d’observació , abstracció/síntesis i representació que és l’essència del dibuix. Els alumnes han d’arribar a dibuixar qualsevol objecte des de qualsevol punt de vista, així com aprofundir en el coneixement de l’anatomia artística. La pràctica persistent ha de llevar l’alumne a desenvolupar la seva pròpia mirada cap a la realitat, així com expressar-la de manera creativa i original. Es treballen majoritàriament tècniques seques. És necessari haver cursat Dibuix Artístic I o bé superar un prova de nivell per avaluar la preparació de l’alumne. Adequat als estudis artístics de Belles Arts. Escola Superior de Disseny, Arquitectura, Magisteri…
DIBUIX TÈCNIC II
Constitueix un mitjà d’expressió i comunicació convencional per a qualsevol projecte que tingui per finalitat la creació i fabricació d’un producte, és també un aspecte imprescindible del desenvolupament tecnològic. Dota l’alumnat d’un instrument eficient per comunicar-se de manera gràfica i objectiva per expressar i difondre idees o projectes d’acord amb convencions que garanteixen la seva interpretació fiable i precisa.
És un requisit haver cursat Dibuix Tècnic I a 1r de batxillerat.
DIBUIX TÈCNIC APLICAT A LES ARTS PLÀSTIQUES I AL DISSENY II
El dibuix tècnic i el dibuix artístic són dues disciplines complementàries, existint una poderosa relació entre l’art i la geometria o l’art i la ciència, relació que es remunta al classicisme i segueix present tant en corrents artístics i tècniques d’il·lustració que tenen com a suport la pura geometria, fins a la seva inequívoca presència com a eina de creació i comunicació en el disseny i en diversos oficis artístics. Aquesta matèria, dirigida a l’alumnat que cursa estudis de batxillerat en la modalitat d’Arts, pretén posar en valor el rellevant paper que compleix el dibuix tècnic com a element de comunicació gràfica i generador de formes i objectes, així com la seva incidència en la transformació de l’entorn construït. Aquest segon nivell de la matèria desenvolupa la creativitat i enriqueix les possibilitats d’expressió de l’alumne, alhora que integra coneixements científics, estimula el raonament lògic per a la resolució de problemes pràctics, desenvolupa destreses tecnològiques, competències digitals i enforteix capacitats i intel·ligències inter i intrapersonals.
DISSENY
L’estudi dels fonaments bàsics del disseny és de gran importància per capacitar els alumnes per a la comprensió, gaudir del seu entorn i per desenvolupar la creativitat i el pensament divergent, potenciant la capacitat per produir respostes múltiples davant un mateix estímul. És una assignatura de caràcter teoricopràctic que proporciona als alumnes els coneixements fonamentals de l’àmbit del disseny i les eines necessàries per iniciar-se en l’estudi, anàlisi i realització de projectes elementals de disseny. En aquesta assignatura es tractaran els fonaments de metodologia projectual, tipografia, imatge d’identitat corporativa, senyalització, pictogrames, disseny editorial, envasos i embalatges, disseny d’objecte i de l’espai habitable.
Aquests continguts es tractaran els fonaments, a fí de configurar una base pels estudis posteriors. És convenient cursar aquesta assignatura si vols prosseguir estudis de Disseny gràfic, Disseny de producte, Disseny d’interiors, Disseny de moda, Cicle formatiu de joieria, Arts gràfiques o Belles Arts.
És important destacar la utilització, a nivell elemental, des programes necessaris per la digitalització de les diferents propostes i procés (illustrator, indesign, inkscape, sketchup, etc…)
També la necessitat del treball corporatiu, desenvolupant alguns dels projectes en equip.
Finalment cal dir que la matèria, a més, constitueix la preparació de l’alumnat per les proves d’accés a la universitat.
EMPRESA I DISSENY DE MODELS DE NEGOCI
Aquest currículum pretén recollir les pautes necessàries per apropar-se al coneixement de l’empresa, a la seva dimensió social i econòmica, al seu funcionament intern, a les relacions amb l’entorn, al mateix temps que posa de manifest el desenvolupament de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. L’ús d’Internet com a canal alternatiu de distribució de productes i serveis ha suposat una revolució en la forma tradicional d’entendre i de gestionar l’empresa, cosa que l’ha obligada a competir en nous escenaris estratègics i a desenvolupar noves actituds davant la realitat econòmica. La matèria proporciona a l’alumnat la formació necessària per afrontar reptes futurs en etapes educatives posteriors. Apropar-se al coneixement de l’empresa i a la seva gestió capacita per a la presa de decisions sobre el futur acadèmic i professional i adquireix especial importància per a l’alumnat que continua la seva formació en determinats cicles formatius de grau superior o en estudis universitaris.
FÍSICA
La Física estudia la matèria, l’energia i les interaccions en el nivell més bàsic. S’hi tracten la mecànica, les ones, la gravetat, l’electromagnetisme, l’òptica i una introducció a la física contemporània (relativitat, física quàntica, model del Big Bang, etc.). A l’IES Llompart, l’assignatura de física s’aborda no només des del punt de vista formal sinó que tots els fenòmens físics estudiats es demostren experimentalment i s’analitzen per mitjà de simulacions. La seva funció al batxillerat és preparar l’alumnat per fer estudis superiors de tipus científic, tècnic i fins i tot sanitari. (La pràctica totalitat dels graus de disciplines científiques i tècniques inclouen una assignatura de física o química en algun dels seus cursos). D’altra banda, la Física dota l’alumnat d’una base de coneixement científic necessària per viure en una societat desenvolupada i de les estratègies necessàries per resoldre problemes.
Malgrat tot allò esmentat anteriorment, la raó principal per cursar l’assignatura de Física és que es tracta de la més interessant i meravellosa de les disciplines.
FONAMENTS ARTÍSTICS
Aquesta assignatura ofereix les nocions i els conceptes bàsics que permetin interpretar tota la complexitat de les obres i els grans períodes de la història de l’art. Una part fonamental dels objectius de l’assignatura consisteix en l’anàlisi formal i contextual d’obres d’art, eina bàsica per comprendre tant el fet artístic concret com per entendre globalment un estil i una època artístics. S’estudien les manifestacions estètiques contemporànies, com la fotografia, el cinema, la televisió o la producció digital, sense oblidar, per això, les arts clàssiques o tradicionals.
GEOGRAFIA
Amb aquesta matèria, descobriràs els fenòmens espacials del territori espanyol i els seus dinamismes, que són essencials per entendre el món que ens envolta. Estudiaràs temes relatius al medi natural, el clima, els sectors econòmics, la població, i l’organització territorial d’Espanya i la seva integració econòmica i institucional dins la Unió Europea. A més, aquesta assignatura és essencial per a estudis de Geografia, Història, Història de l’Art, Economia, Educació, Geologia i molts altres camps, la qual cosa la converteix en una opció molt versàtil i útil per als teus futurs estudis universitaris o professionals.
GEOLOGIA I CIÈNCIES AMBIENTALS
Aquesta matèria és interdisciplinar i fomenta l’observació, la curiositat, el treball de camp i l’actitud respetuosa al medi ambient, promovent estils de vida sostenible.
Com treballarem?
- L’enfocament del treball serà eminentment pràctic i connectat amb la realitat.
- Es cercarà sempre la interdisciplinarietat per tal de comprendre holísticament el funcionament del planeta.
- Es fomentarà la conscienciació mediambiental.
- Es realitzaran sortides de camp.
- Es treballa de manera individual i en petit equip.
GREC II
L’estudi de les cultures antigues de Grècia i Roma ens remet a l’origen de la nostra pròpia cultura europea. Els grecs foren els creadors de la majoria de les nostres formes artístiques i literàries, posaren les bases del nostre pensament, desenvoluparen idees polítiques que el món occidental ha heretat, crearen mites que han esdevingut una constant a la literatura i l’art posteriors. La matèria de Grec contempla una part lingüística destinada a la interpretació de textos i a l’estudi gramatical, i dona un important relleu al vocabulari i l’estudi de l’etimologia. Per altra banda, es destina una part molt important de la matèria a l’estudi de la cultura grega, tan influent al món occidental: història, societat, política, art, literatura i mitologia.
Després d’un primer curs introductori, a segon curs s’amplia la visió tant lingüística com cultural dels diferents vessants del món grec i de la seva influència en el nostre entorn.
Serà necessari haver cursat Grec I per matricular-se a Grec II.
HISTÒRIA D’ESPANYA
Aquesta assignatura us proporcionarà una visió completa i detallada de la història del nostre país, des dels seus orígens fins a l’actualitat. Aprendreu a utilitzar el pensament històric per a l’observació, interpretació i comprensió de la realitat en la qual vivim. Això us ajudarà a enfrontar els principals reptes i problemes als quals ens enfrontem en el segle XXI. Aprendreu també a situar-vos davant els desafiaments socials del present amb compromís i responsabilitat, desenvolupant la vostra maduresa intel·lectual i personal. A més, l’estudi de la història d’Espanya és fonamental per a comprendre la cultura, les arrels i la identitat del nostre país. Aquesta assignatura us proporcionarà un coneixement profund i complet de la nostra història, la qual cosa us ajudarà a desenvolupar una visió crítica i a formular opinions fundades i informades sobre els temes que us importen.
HISTÒRIA DE LA FILOSOFIA
La matèria de filosofia es presenta com a continuació de la filosofia de quart de l’educació secundària obligatòria i de primer de batxillerat i els temes de què tracta es poden desenvolupar amb més profunditat en a la història de la filosofia del segon curs del batxillerat. Aquesta matèria té com a finalitat que els alumnes siguin capaços de treballar les habilitats de pensar i comprendre i que s’abstreguin racionalment del camp concret estudiat en cadascuna de les altres matèries per centrar-se en el que caracteritza específicament la filosofia: reflexionar, raonar i exposar crítiques i arguments, utilitzant la manera de fer preguntes radical i última que li és pròpia, sobre els problemes referits a la totalitat de la vivència humana, sense deixar de costat la capacitat que té aquesta disciplina de transformar i canviar tant l’individu com la societat. La filosofia és una manera especial de demanar i de saber, d’entendre la realitat que ens envolta i les circumstàncies en què vivim i d’enfrontar-s’hi, les quals, en bona part, ens fan ser com som i comprendre el que som. L’assignatura permet oferir eines intel•lectuals que seran fonamentals en molts dels estudis universitaris. En especial els de l’àmbit humanístic i social, artístic, escènic, i també en les assignatures de caràcter metodològic de l’àmbit científico-tècnic.
HISTÒRIA DE LA MÚSICA I LA DANSA
L’assignatura d’història de la música i la dansa de segon de batxillerat és una oportunitat per explorar la música i la dansa de diferents èpoques i cultures. Té com a objectiu principal la comprensió i apreciació de la música i la dansa des d’una perspectiva històrica, així com el desenvolupament de les habilitats musicals dels estudiants. Els eixos de l’assignatura són:
- L’escolta activa, que permet la identificació i anàlisi dels trets principals de cada estil en relació a la seva època .
- La interpretació musical d’un repertori variat, que permet comprendre i analitzar les diferents capes i components d’una obra musical així com expressar-se segons la seva percepció.
- La investigació, que proporciona als estudiants habilitats de recerca i anàlisi, així com de comunicació, ja que han de presentar les seves troballes de manera clara i persuasiva.
HISTÒRIA DE L’ART
A través de l’estudi de les obres d’art des del seu origen fins als nostres dies, aprendreu a comprendre l’art com una manifestació creativa de la societat que les envolta. Amb una metodologia activa, centrada en la visualització i comentari de les obres més rellevants, us ensenyarem a reconèixer les tècniques més habituals, la identificació iconogràfica, la lectura dels valors compositius i formals i la conscienciació de la necessitat de preservar el patrimoni. Això us ajudarà a adquirir un bagatge cultural que us permetrà comprendre i valorar els canvis en l’expressió artística fins arribar a la societat actual, tot mentre gaudiu de la contemplació de l’obra d’art.
A més, aquesta assignatura és recomanable per a alumnes interessats a seguir estudis de Belles Arts, Història de l’Art, Geografia, Història, Magisteri, Estudis d’Art Dramàtic, Periodisme i Comunicació Audiovisual. Amb aquesta matèria, desenvolupareu una sensibilitat artística que us serà molt útil en tots aquests camps d’estudi i en la vida en general. Passareu més gust de viatjar!
LITERATURA DRAMÀTICA
La matèria de literatura dramàtica permet que l’alumnat descobreixi, a través de la seva experiència com a lector o com a públic teatral, les seves pròpies capacitats artístiques, creatives i interpretatives.
En aquesta matèria, tothom aprendrà a formular diferents criteris de valoració tant del fet teatral com del literari, l’estètic i del cultural a fi d’abraçar la diversitat i , alhora, a eliminar prejudicis i estereotips socials.
Tot això es durà a terme dins l’aula a través de la lectura dramatitzada individual o en grup de textos, del visionat d’espectacles teatrals diversos i de l’enregistrament d’algunes pràctiques dins l’aula amb el visionat posterior. A més, la lectura dramàtica pot fer-se extensiva als textos poètics, narratius i musicals susceptibles de formar part d’un muntatge teatral.
LLATÍ II
L’estudi de les cultures antigues de Grècia i Roma ens remet a l’origen de la nostra pròpia cultura europea. Si els grecs foren els creadors d’una cultura que és a la base d’Occident en art, literatura, pensament o política, els romans en recolliren el testimoni i ens el transmeteren juntament amb aportacions pròpies tan importants com el dret. Recordem, a més, que el llatí és la nostra llengua, perquè el català i el castellà no són més que el llatí del s. XXI.
La matèria de Llatí està plantejada com una assignatura eminentment lingüística, amb l’objectiu principal d’adquirir progressivament l’habilitat d’interpretar textos; per a això caldrà conèixer la morfologia i la sintaxi pròpies de la llengua llatina, així com el seu vocabulari. Aquest coneixement ha de servir, a més, de reforç per al domini d’altres llengües, sobretot de les romàniques.
Al mateix temps, aprofitarem els textos per entrar en contacte amb la història, la societat, la literatura i la vida quotidiana dels romans i constatar-ne la pervivència en molts d’àmbits del món actual.
El segon curs d’aquesta assignatura servirà per a la consolidació i ampliació dels conceptes bàsics adquirits a primer.
Serà necessari haver cursat Llatí I per matricular-se a Llatí II.
LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA II
L’objectiu de la matèria de Llengua castellana i literatura s’orienta tant a l’eficàcia comunicativa en la producció, recepció i interacció oral, escrita i multimodal, com a afavorir un ús ètic del llenguatge que posi les paraules al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada dels conflictes i la construcció de vincles personals i socials basats en el respecte i la igualtat de drets de totes les persones.
L’assignatura consta de 3 blocs de continguts: literatura des de finals del segle XX fins al s XXI, qüestions gramaticals i d’anàlisi textual, i comentaris de text.
LLENGUA CATALANA I LITERATURA II
L’objectiu de la matèria de Llengua castellana i literatura s’orienta tant a l’eficàcia comunicativa en la producció, recepció i interacció oral, escrita i multimodal, com a afavorir un ús ètic del llenguatge que posi les paraules al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada dels conflictes i la construcció de vincles personals i socials basats en el respecte i la igualtat de drets de totes les persones.
L’assignatura consta de 3 blocs de continguts; literatura des de finals del segle XIX fins al s XXI, història de la llengua, sociolingüística i Comentaris de text
LLENGUA ESTRANGERA II
La ràpida evolució de les societats actuals i les seves múltiples interconnexions exigeixen el desenvolupament d’aquelles competències que ajudin els individus a practicar una ciutadania independent, activa i compromesa amb la realitat contemporània, cada vegada més global, intercultural i plurilingüe. Tal com assenyala el marc de referència per a una cultura democràtica, en les actuals societats, culturalment diverses, els processos democràtics requereixen del diàleg intercultural. Per tant, la comunicació en diferents llengües resulta clau en el desenvolupament d’aquesta cultura democràtica. En la idea d’un Espai Europeu d’Educació, la comunicació en més d’una llengua evita que l’educació i la formació es vegin obstaculitzades per les fronteres i afavoreix la internacionalització i la mobilitat, a més de permetre el descobriment d’altres cultures ampliant les perspectives de l’alumne.
SEGONA LLENGUA ESTRANGERA: ALEMANY
De cada vegada més el món laboral demana un maneig eficient de llengües estrangeres. El fet d’en sabre més d’una obre moltes portes tant en les relacions personals com laborals. Els alumnes que triïn l’assignatura d’alemany com a llengua estrangera podran assolir a final de curs el nivell A2 (A 2.1 a primer) segons el Marc de Referència per a les Llengües Estrangeres. A més a més, els alumnes podran obtenir un títol oficial de l’Escola Oficial d’Idiomes mitjançant la seva participació al programa EOIES. Hem demanat un auxiliar de conversa, la finalitat del qual serà apropar la cultura dels països DACH (de parla alemanya) als alumnes i servir com a referent per la llengua oral. Un alumne pot incorporar-se a l’assignatura tant a primer com a segon de batxillerat sempre que demostri prèviament, mitjançant una prova específica de nivell, que en té els coneixements adients per poder seguir les classes.
SEGONA LLENGUA ESTRANGERA: FRANCÈS II
Els alumnes que triïn aquesta assignatura podran adquirir una certa competència oral i escrita i, també, podran entrar en contacte amb la llengua i la cultura francòfona mitjançant una metodologia comunicativa i a la vegada motivadora (mitjans audiovisuals, cançons, activitats, jocs de rol, jocs interactius, aprenentatge cooperatiu). A més a més, els alumnes podran obtenir un títol oficial de l’Escola Oficial d’Idiomes mitjançant el programa EOIES. També s’ha sol·licitat la col·laboració d’un/una auxiliar de conversa nadiu/nadiva per tal de donar suport lingüístic i fomentar la motivació i l’interès de l’alumnat envers la llengua i la cultura del seu país. Els alumnes que parlen més d’una llengua estrangera multipliquen les oportunitats professionals. El francès és la llengua estrangera que més persones aprenen al món després de l’anglès i és una de les llengües oficials i de treball a la ONU i la Unió Europea. A més a més, el nombre de turistes francesos i francòfons que visiten les Illes Balears és el que més ha crescut durant els darrers anys. Un alumne pot incorporar-se a l’assignatura tant a primer com a segon de batxillerat sempre que demostri prèviament, per mitjà d’una prova específica, que té els coneixements adequats per poder seguir les classes.
MATEMÀTIQUES II
Les matemàtiques constitueixen un dels majors assoliments culturals i intel·lectuals de la humanitat. Al llarg de la història, les diferents cultures s’han esforçat a descriure la naturalesa utilitzant les matemàtiques i a transmetre tot el coneixement adquirit a les generacions futures. Avui dia, aquest patrimoni intel·lectual adquireix un valor fonamental ja que els grans reptes globals, com el respecte al medi ambient, l’eficiència energètica o la industrialització inclusiva i sostenible, als quals la societat haurà de fer front, requereixen d’uns alumnes capaç d’adaptar-se a les condicions canviants, d’aprendre de manera autònoma, de modelitzar situacions, d’explorar noves vies de recerca i d’usar la tecnologia de manera efectiva. Per tant, resulta imprescindible per a la ciutadania del s. XXI la utilització de coneixements i destreses matemàtiques, com el raonament, la modelització, el pensament computacional o la resolució de problemes.
MATEMÀTIQUES APLICADES A LES CIÈNCIES SOCIALS II
Es tracta d’una assignatura pròpia del batxillerat de ciències socials. El programa es divideix en tres blocs: Àlgebra, Anàlisi i Estadística i Probabilitat. Recomanada per a l’alumnat que vol seguir estudis universitaris de les branques de coneixement de ciències socials. Requereix coneixements de la matèria Matemàtiques aplicades a les socials. Les Matemàtiques apareixen al currículum d’estudis universitaris de la branca de ciències socials (Economia, Administració d’empreses, Educació primària,…). L’estadística apareix al currículum d’estudis universitaris de la branca de ciències de la salut.
MOVIMENTS CULTURALS I ARTÍSTICS
La cultura forma un teixit complex que s’articula, ordena i reestructura permanentment. Com a conjunt de trets distintius d’una societat, requereix d’un procés d’aprenentatge col·lectiu, que inclou creences, sistemes de valors, tradicions, costums, arts, ciència i maneres de pensament. Una sòlida comprensió de la pròpia cultura afavorirà que l’alumnat desenvolupi el sentit de la identitat cultural i que construeixi un vincle social basat en referències comunes. D’altra banda, l’art és el conjunt de creacions humanes, emmarcades i integrades dins de la cultura, mitjançant les quals es manifesta una visió personal sobre el real o l’imaginat. També és una construcció històrica i social a la qual se li atribueixen valors transcendentals de la civilització. La matèria moviments culturals i artístics, de segon de batxillerat, contribueix al coneixement de la pròpia cultura, i, a més, a una formació integral de l’alumnat en valors ciutadans, en el respecte a la diversitat de les expressions artístiques i en la promoció del diàleg entre cultures.
PROGRAMACIÓ I TRACTAMENT DE DADES II
L’assignatura de Programació i Tractament de Dades té com a objectiu proporcionar a l’alumnat els coneixements i habilitats necessaris per a utilitzar la informàtica com un element clau en la seva vida activa i futura incorporació a estudis superiors, i passar de ser simples consumidors a innovadors. La matèria està estretament relacionada amb les competències clau en ciència, tecnologia, enginyeria, matemàtiques i la competència digital. Està centrada en el desenvolupament del pensament computacional, la resolució de problemes, la creació i la publicació de productes informàtics, la gestió de projectes i el tractament de dades de forma segura i responsable. Els criteris d’avaluació estan orientats a valorar el grau de desenvolupament de les competències específiques de l’alumnat i la matèria es divideix en 5 blocs interrelacionats de sabers bàsics: Algorísmia i programació, Gestió de projectes, Tractament de dades, Publicació i documentació i Aplicació en entorns simulats.
PSICOLOGIA
L’assignatura de psicologia, com a branca del saber, té com a objectius bàsics l’autoconeixement i la comprensió de la pròpia individualitat, així com de les conductes i relacions entre els individus, coneixements que ajudaran els alumnes del segon curs del batxillerat a madurar com a éssers humans, a entendre la conducta de les persones amb qui conviuen i ha desenvolupar estratègies per resoldre les qüestions que poden aparèixer en la seva vida personal i laboral. La matèria de psicologia s’orienta cap als interessos i les curiositats d’aquesta fase del desenvolupament humà en què estan immersos els alumnes i en què la curiositat per les qüestions psicològiques, unida al desenvolupament de les seves capacitats cognoscitives, els permetrà comprendre més profundament els fenòmens humans des de les bases humanístiques i científiques. Per això, aquesta assignatura s’adreça als alumnes interessats per la recerca i la comprensió de la conducta humana i els processos mentals subjacents.
QUÍMICA
La importància de la Química és clau des d’un punt de vista científic, social i tecnològic. Cal considerar els coneixements que aporta per a la millora de les nostres condicions de vida i la seva influència en la bioquímica, la medicina, la indústria, l’alimentació, les tecnologies dels nous materials, el medi ambient, etc., permetent-nos comprendre la naturalesa dels fets i fenòmens del món que ens envolta. Tenir una bona base de química t’ajudarà a afrontar els estudis universitaris de qualsevol grau relacionat amb les ciències, ciències de la salut i/o enginyeries, ja que en un primer curs de quasi qualsevol grau relacionat amb aquests estudis, els coneixements de química són importants.
RELIGIÓ CATÒLICA
Continguts en blocs temàtics:
1. ANTROPOLOGIA CRISTIANA: La dimensió espiritual de la persona humana; la persona humana com a ésser religiós que cerca sentit a la vida; etc.
2. HISTÒRIA I PRÀCTICA SOCIAL DE L’ESGLÉSIA COM INSTITUCIÓ: ONG, Mans Unides, etc
3. RELACIÓ ENTRE LA RAÓ, LA CIÈNCIA I LA FE: Recorregut històric de les relacions entre la ciència i la fe, etc.
4. L’ESGLÉSIA GENERADORA DE CULTURA AL LLARG DE LA HISTÒRIA: Art i expressió religiosa dins la cultura Occidental amb diàleg interreligiós; etc.
TÈCNIQUES D’EXPRESSIÓ GRÀFIQUES I PLÀSTIQUES
Introducció i aprofundiment a les tècniques pictòriques i de la il·lustració bàsiques (oli, acrílics, aquarel·la, tinta, collage), i suports. Color i composició de les imatges. Introducció al gravat (linoli, punta seca, xilografia, etc.). Treballar les imatges i com desenvolupar-les amb creativitat. Conèixer artistes i moviments artístics. Indicat per alumnes que vulguin fer Belles Arts, Mòdul d’il.llustració, Disseny, Restauracio, História, Magisteri i Pedagogia.
TECNOLOGIA I ENGINYERIA II
L’assignatura aprofundeix en les diferents branques de l’enginyeria, els processos productius, l’arquitectura i la informàtica. Es treballen continguts d’enginyeria de materials, màquines, motors tèrmics i màquines frigorífiques, sistemes automàtics, electrònica digital, control i programació de sistemes automàtics. Els continguts es desenvolupen mitjançant la resolució de problemes i el desenvolupament de projectes tecnològics, fomentant el desenvolupament científic-tècnic, la col·laboració, el treball en equip i les pràctiques de taller. S’apliquen coneixements físics, químics, informàtics i matemàtics. Té continuïtat amb els estudis universitaris d’enginyeria, arquitectura i informàtica i amb tots els cicles formatius de grau superior de branques tècniques. Es recomana als alumnes amb interessos en l’enginyeria, científics, informàtics i tècnics.