2n Batxillerat
Oferta educativa de 2n de batxillerat LOMLOE (aprovat en CCP 14/05/25)
- CIÈNCIES I TECNOLOGIA
- ARTS PLÀSTIQUES, IMATGE I DISSENY
- MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
- HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALS
- GENERAL
MODALITAT CIÈNCIES I TECNOLOGIA
Matèries de modalitat (en total has de cursar tres)
Tria una d’aquestes matèries:
- Matemàtiques II (4h)
- Matemàtiques aplicades a les ciències socials II (4h)
Tria una d’aquestes matèries:
- Física (4h)
- Química (4h)
- Geologia i ciències ambientals (4h)
Tria una d’aquestes matèries:
- Biologia (4h)
- Química (4h)
- Dibuix tècnic II (4h)
- Tecnologia i enginyeria II (4h)
Matèries comuns
- Llengua catalana i literatura II (3h)
- Llengua castellana i literatura II (3h)
- Llengua estrangera II (3h)
- Història de la filosofia (3h)
- Història d’Espanya (3h)
- Treball de recerca II *
Matèries específiques (tria una d’aquestes)
- Alemany II (4h)
- Biologia (4h)
- Ampliació de matemàtiques (4h)
- Cor i tècnica vocal II (4h)
- Francès II (4h)
- Història de l’art (4h)
- Psicologia (4h)
- Programació i tractament de dades II (4h)
- Literatura dramàtica (4h)
- Activitat física, oci i salut (4h)
- Projecte empresarial (4h)
Matèries optatives (tria una d’aquestes)
- Religió (1h)
- Atenció Educativa (1h)
Treball de recerca II *
* La data d’entrega de la memòria final serà dia 13 d’octubre de 2025. Els tribunals estan previstos per novembre del 2025. L’alumnat nou al centre podrà modificar el seu treball des del dia d’inici de les classes fins el dia de l’entrega.
MODALITAT ARTS PLÀSTIQUES, IMATGE I DISSENY
Matèries de modalitat
- Dibuix artístic II (4h)
- Fonaments artístics (4h)
Tria una d’aquestes matèries:
- Disseny (4h)
- Tècniques d’expressió gràfiques i plàstiques (4h)
Matèries comuns
- Llengua catalana i literatura II (3h)
- Llengua castellana i literatura II (3h)
- Llengua estrangera II (3h)
- Història de la filosofia (3h)
- Història d’Espanya (3h)
- Treball de recerca II *
Matèries específiques (tria una d’aquestes)
- Alemany II (4h)
- Francès II (4h)
- Dibuix tècnic aplicat a les arts plàstiques i al disseny II (4h)
- Literatura dramàtica (4h)
- Psicologia (4h)
- Activitat física, oci i salut (4h)
- Història de l’Art (4h)
- Programació i tractament de dades II (4h)
- Tècniques d’expressió gràfiques i plàstiques (4h)
- Cor i tècnica vocal II (4h)
- Projecte empresarial (4h)
Matèries optatives (tria una d’aquestes)
- Religió (1h)
- Atenció Educativa (1h)
Treball de recerca II *
* La data d’entrega de la memòria final serà dia 13 d’octubre de 2025. Els tribunals estan previstos per novembre del 2025. L’alumnat nou al centre podrà modificar el seu treball des del dia d’inici de les classes fins el dia de l’entrega.
MODALITAT MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
Matèries de modalitat
- Arts escèniques II (4h)
- Anàlisi musical II (4h)
- Història de la música i la dansa (4h)
Matèries comuns
- Llengua catalana i literatura II (3h)
- Llengua castellana i literatura II (3h)
- Llengua estrangera II (3h)
- Història de la filosofia (3h)
- Història d’Espanya (3h)
- Treball de recerca II *
Matèries específiques (tria una d’aquestes)
- Alemany II (4h)
- Francès II (4h)
- Literatura dramàtica (4h)
- Psicologia (4h)
- Història de l’Art (4h)
- Projecte empresarial (4h)
- Cor i tècnica vocal II (4h)
- Programació i tract de dades II (4h)
- Activitat física, oci i salut (4h)
Matèries optatives (tria una d’aquestes)
- Religió (1h)
- Atenció Educativa (1h)
Treball de recerca II *
* La data d’entrega de la memòria final serà dia 13 d’octubre de 2025. Els tribunals estan previstos per novembre del 2025. L’alumnat nou al centre podrà modificar el seu treball des del dia d’inici de les classes fins el dia de l’entrega.
MODALITAT HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALS
Matèries de modalitat
- Geografía (4h)
Tria una d’aquestes opcions:
- Llatí II (4h) i Grec II (4h) (opció d’humanitats)
- Matemàtiques aplicades a les ciències socials II (4h) i Empresa i disseny de models de negoci (4h) (opció de ciències socials)
Matèries comuns
- Llengua catalana i literatura II (3h)
- Llengua castellana i literatura II (3h)
- Llengua estrangera II (3h)
- Història de la filosofia (3h)
- Història d’Espanya (3h)
- Treball de recerca II *
Matèries específiques (tria una d’aquestes)
- Alemany II (4h)
- Francès II (4h)
- Biologia (4h)
- Història de l’Art (4h)
- Literatura dramàtica (4h)
- Projecte empresarial (4h)
- Cor i tècnica vocal II (4h)
- Programació i tractament de dades II (4h)
- Activitat física, oci i salut (4h)
- Psicologia (4h)
Matèries optatives (tria una d’aquestes)
- Religió (1h)
- Atenció Educativa (1h)
Treball de recerca II *
* La data d’entrega de la memòria final serà dia 13 d’octubre de 2025. Els tribunals estan previstos per novembre del 2025. L’alumnat nou al centre podrà modificar el seu treball des del dia d’inici de les classes fins el dia de l’entrega.
MODALITAT GENERAL
Matèries de modalitat
- Ciències generals (4h)
- Moviments culturals i artístics (4h)
- Geografia (4h)
Matèries comuns
- Llengua catalana i literatura II (3h)
- Llengua castellana i literatura II (3h)
- Llengua estrangera II (3h)
- Història de la filosofia (3h)
- Història d’Espanya (3h)
- Treball de recerca II *
Matèries específiques (tria una d’aquestes)
- Biologia (4h)
- Psicologia (4h)
- Història de l’Art (4h)
- Literatura dramàtica (4h)
- Francès II (4h)
- Cor i tècnica vocal II (4h)
- Projecte empresarial (4h)
- Activitat física, oci i salut (4h)
- Programació i tractament de dades II (4h)
- Alemany II (4h)
Matèries optatives (tria una d’aquestes)
- Religió (1h)
- Atenció Educativa (1h)
Treball de recerca II *
* La data d’entrega de la memòria final serà dia 13 d’octubre de 2025. Els tribunals estan previstos per novembre del 2025. L’alumnat nou al centre podrà modificar el seu treball des del dia d’inici de les classes fins el dia de l’entrega.
Descripció de les matèries
ACTIVITAT FÍSICA, OCI I SALUT
És una matèria optativa que pretén fomentar una vida activa i saludable entre els alumnes, en
resposta a problemes creixents com el sedentarisme i l’obesitat infantil. Té com a objectius:
millorar la competència motriu i l’autonomia per planificar activitats físiques pròpies i dels
altres; contribuir al desenvolupament integral (psicològic, fisiològic, social) dels alumnes;
orientar cap a estudis i professions relacionades amb l’activitat física, l’oci i la salut, fomentar
valors cívics i hàbits saludables, així com la ciutadania activa i democràtica.
AMPLIACIÓ DE MATEMÀTIQUES
Amb aquesta matèria el que es pretén és ampliar la utilització i aplicació de les matemàtiques
per facilitar la incorporació a estudis universitaris de caràcter científic o tècnic. Això
s’aconsegueix mitjançant l’augment de la capacitat d’abstracció, la millora de la base teòrica,
una visió més àmplia de les matemàtiques i un augment d’interès per a l’aplicació dels
diferents sabers en àmbits diversos.
ANÀLISI MUSICAL II
A partir dels continguts estudiats a primer, Anàlisi Musical II aprofundeix en l’estudi de les
principals formes musicals al llarg de la Història de la Música, situant-les en el seu context
històric i estètic. L’escolta activa és l’eina fonamental per a la comprensió de l’audició i pel seu
anàlisi, amb el suport de la partitura com a ajuda per a la identificació dels procediments
compositius emprats. A més, a partir del procés de l’anàlisi musical els alumnes poden
expressar una opinió fonamentada i personal a través de ressenyes, comentaris o crítiques
musicals, amb l’ús d’un vocabulari específic.
ARTS ESCÈNIQUES II
El temari és teòric i pràctic i s’hi treballa la formació actoral i la creació. Al llarg d’aquest curs
es fa un muntatge teatral original i propi.
BIOLOGIA
Consisteix en l’estudi de la composició de la matèria viva, l’organització d’aquesta i el
funcionament cel·lular. El desenvolupament d’aquests continguts són indispensables per a la
comprensió de la Genètica molecular i la seva aplicació a la biotecnologia i la Microbiologia i
l’anàlisi del nostre sistema immunològic. Les classes s’imparteixen, sempre que sigui possible
al laboratori. És imprescindible per l’estudi dels següents estudis universitaris: Biologia,
Geologia, Medicina, Fisioteràpia, Ciències Ambientals, Veterinària, Òptica, Infermeria etc. A
més a més d'alguns cicles formatius de grau superior, com és el cas de: Gestió i organització
d’empreses agropecuàries o dels recursos naturals i paisatgístics, etc.
CIÈNCIES GENERALS
Els alumnes que cursen Ciències Generals adquireixen una comprensió general dels principis
que regeixen els fenòmens del món natural. Per això, aquesta matèria parteix de les
competències específiques, que tenen com a finalitat que els alumnes entenguin, expliquin i
mobilitzin coneixements, destreses i actituds no sols relacionats amb la situació i les
repercussions de la ciència en l’actualitat, sinó també amb els procediments de l’activitat
científica i la seva rellevància en l’avanç social, la necessitat d’un tracte igualitari entre
persones en la ciència i el caràcter consistent i global del conjunt de les disciplines
científiques.
COR I TÈCNICA VOCAL II
El cant coral dona als alumnes l’oportunitat d’interpretar música de diferents estils històrics i
per tant, experimentar el formar part d’un tot. Com a primer, també s’estructura en tres eixos:
la tècnica vocal, el repertori i la practica del conjunt, en els quals els alumnes milloraran les
seves destreses vocals. A través del cor, els alumnes poden explorar i experimentar diferents
manifestacions culturals; traslladar a la pràctica els que han treballat en cursos anteriors;
treballar la comunicació i el llenguatge a partir de la feina sobre textos i partitures; i realitzar
actuacions en directe.
DIBUIX ARTÍSTIC II
En aquest 2n curs, s’aprofundeix en el procés d’observació , abstracció/síntesis i representació
que és l’essència del dibuix. Els alumnes han d’arribar a dibuixar qualsevol objecte des de
qualsevol punt de vista, així com aprofundir en el coneixement de l’anatomia artística. La
pràctica persistent ha de llevar l’alumne a desenvolupar la seva pròpia mirada cap a la realitat,
així com expressar-la de manera creativa i original. Es treballen majoritàriament tècniques
seques. És necessari haver cursat Dibuix Artístic I o bé superar un prova de nivell per avaluar
la preparació de l’alumne. Adequat als estudis artístics de Belles Arts. Escola Superior de
Disseny, Arquitectura, Magisteri…
DIBUIX TÈCNIC II
Constitueix un mitjà d’expressió i comunicació convencional per a qualsevol projecte que
tingui per finalitat la creació i fabricació d’un producte, és també un aspecte imprescindible del
desenvolupament tecnològic. Dota l’alumnat d’un instrument eficient per comunicar-se de
manera gràfica i objectiva per expressar i difondre idees o projectes d’acord amb convencions
que garanteixen la seva interpretació fiable i precisa.
És un requisit haver cursat Dibuix Tècnic I a 1r de batxillerat.
DIBUIX TÈCNIC APLICAT A LES ARTS PLÀSTIQUES I AL DISSENY II
El dibuix tècnic i el dibuix artístic són dues disciplines complementàries, existint una poderosa
relació entre l’art i la geometria o l’art i la ciència, relació que es remunta al classicisme i
segueix present tant en corrents artístics i tècniques d’il·lustració que tenen com a suport la
pura geometria, fins a la seva inequívoca presència com a eina de creació i comunicació en el
disseny i en diversos oficis artístics. Aquesta matèria, dirigida a l’alumnat que cursa estudis de
batxillerat en la modalitat d’Arts, pretén posar en valor el rellevant paper que compleix el
dibuix tècnic com a element de comunicació gràfica i generador de formes i objectes, així com
la seva incidència en la transformació de l’entorn construït. Aquest segon nivell de la matèria
desenvolupa la creativitat i enriqueix les possibilitats d’expressió de l’alumne, alhora que
integra coneixements científics, estimula el raonament lògic per a la resolució de problemes
pràctics, desenvolupa destreses tecnològiques, competències digitals i enforteix capacitats i
intel·ligències inter i intrapersonals.
DISSENY
L’estudi dels fonaments bàsics del disseny és de gran importància per capacitar els alumnes
per a la comprensió, gaudir del seu entorn i per desenvolupar la creativitat i el pensament
divergent, potenciant la capacitat per produir respostes múltiples davant un mateix estímul.
És una matèria de caràcter teoricopràctic que proporciona als alumnes els coneixements
fonamentals de l’àmbit del disseny i les eines necessàries per iniciar-se en l’estudi, anàlisi i
realització de projectes elementals de disseny. En aquesta matèria es tractaran els fonaments
de metodologia projectual, tipografia, imatge d’identitat corporativa, senyalització,
pictogrames, disseny editorial, envasos i embalatges, disseny d’objecte i de l’espai habitable.
Aquests continguts es tractaran els fonaments, a fí de configurar una base pels estudis
posteriors. És convenient cursar aquesta matèria si vols prosseguir estudis de Disseny gràfic,
Disseny de producte, Disseny d’interiors, Disseny de moda, Cicle formatiu de joieria, Arts
gràfiques o Belles Arts.
És important destacar la utilització, a nivell elemental, des programes necessaris per la
digitalització de les diferents propostes i procés (illustrator, indesign, inkscape, sketchup, etc…)
També la necessitat del treball corporatiu, desenvolupant alguns dels projectes en equip.
Finalment cal dir que la matèria, a més, constitueix la preparació de l’alumnat per les proves
d’accés a la universitat.
EMPRESA I DISSENY DE MODELS DE NEGOCI
Aquest currículum pretén recollir les pautes necessàries per apropar-se al coneixement de
l’empresa, a la seva dimensió social i econòmica, al seu funcionament intern, a les relacions
amb l’entorn, al mateix temps que posa de manifest el desenvolupament de les noves
tecnologies de la informació i la comunicació. L’ús d’Internet com a canal alternatiu de
distribució de productes i serveis ha suposat una revolució en la forma tradicional d’entendre i
de gestionar l’empresa, cosa que l’ha obligada a competir en nous escenaris estratègics i a
desenvolupar noves actituds davant la realitat econòmica. La matèria proporciona a l’alumnat
la formació necessària per afrontar reptes futurs en etapes educatives posteriors. Apropar-se
al coneixement de l’empresa i a la seva gestió capacita per a la presa de decisions sobre el
futur acadèmic i professional i adquireix especial importància per a l’alumnat que continua la
seva formació en determinats cicles formatius de grau superior o en estudis universitaris.
FÍSICA
La Física estudia la matèria, l’energia i les interaccions en el nivell més bàsic. S’hi tracten la
mecànica, les ones, la gravetat, l’electromagnetisme, l’òptica i una introducció a la física
contemporània (relativitat, física quàntica, model del Big Bang, etc.). A l’IES Llompart, la
matèria de física s’aborda no només des del punt de vista formal sinó que tots els fenòmens
físics estudiats es demostren experimentalment i s’analitzen per mitjà de simulacions. La seva
funció al batxillerat és preparar l’alumnat per fer estudis superiors de tipus científic, tècnic i
fins i tot sanitari. (La pràctica totalitat dels graus de disciplines científiques i tècniques inclouen
una matèria de física o química en algun dels seus cursos). D’altra banda, la Física dota
l’alumnat d’una base de coneixement científic necessària per viure en una societat
desenvolupada i de les estratègies necessàries per resoldre problemes.
FONAMENTS ARTÍSTICS
Aquesta matèria ofereix les nocions i els conceptes bàsics que permetin interpretar tota la
complexitat de les obres i els grans períodes de la història de l’art. Una part fonamental dels
objectius de la matèria consisteix en l’anàlisi formal i contextual d’obres d’art, eina bàsica per
comprendre tant el fet artístic concret com per entendre globalment un estil i una època
artístics. S’estudien les manifestacions estètiques contemporànies, com la fotografia, el
cinema, la televisió o la producció digital, sense oblidar, per això, les arts clàssiques o
tradicionals.
GEOGRAFIA
Amb aquesta matèria, descobriràs els fenòmens espacials del territori espanyol i els seus
dinamismes, que són essencials per entendre el món que ens envolta. S’estudien temes
relatius al medi natural, el clima, els sectors econòmics, la població, i l’organització territorial
d’Espanya i la seva integració econòmica i institucional dins la Unió Europea. A més, aquesta
matèria és essencial per a estudis de Geografia, Història, Història de l’Art, Economia, Educació,
Geologia i molts altres camps, la qual cosa la converteix en una opció molt versàtil i útil per
estudis universitaris o professionals.
GEOLOGIA I CIÈNCIES AMBIENTALS
Consisteix en l’estudi de les teories geològiques més destacades, la composició dels materials
(roques i minerals) i la utilitat que tenen per a la societat, els elements del relleu, la
interpretació de mapes topogràfics, mapes geològics i talls geològics i la història de la Terra.
Així mateix, es tracten els riscs geològics, a la geologia d'Espanya en general i de les illes
Balears en particular. L'enfocament de la matèria és fonamentalment pràctic. Les classes
s’imparteixen, sempre que sigui possible, al laboratori. És recomanable, però no
imprescindible, haver cursat Biologia i Geologia a primer de batxiller. És una matèria essencial
pels següents estudis universitaris: Geologia, Biologia, Ciències ambientals, Geografia,
Arquitectura i Enginyeries Mediambiental, Agroforestal, Civil, Geomàtica, Mines etc. A més a
més d'alguns cicles formatius de grau superior, com és el cas de: Paisatgisme i Medi rural,
Projectes d'edificació, Projectes d'obra civil, etc.
GREC II
L’estudi de les cultures antigues de Grècia i Roma ens remet a l’origen de la nostra pròpia
cultura europea. Els grecs foren els creadors de la majoria de les nostres formes artístiques i
literàries, posaren les bases del nostre pensament, desenvoluparen idees polítiques que el
món occidental ha heretat, crearen mites que han esdevingut una constant a la literatura i l’art
posteriors. La matèria de Grec contempla una part lingüística destinada a la interpretació de
textos i a l’estudi gramatical, i dona un important relleu al vocabulari i l’estudi de l’etimologia.
Per altra banda, es destina una part molt important de la matèria a l’estudi de la cultura grega,
tan influent al món occidental: història, societat, política, art, literatura i mitologia.
Després d’un primer curs introductori, a segon curs s’amplia la visió tant lingüística com
cultural dels diferents vessants del món grec i de la seva influència en el nostre entorn.
És requisit haver cursat Grec I per matricular-se a Grec II.
HISTÒRIA D’ESPANYA
Aquesta matèria proporciona una visió completa i detallada de la història del nostre país, des
dels seus orígens fins a l’actualitat. Aprendreu a utilitzar el pensament històric per a
l’observació, interpretació i comprensió de la realitat en la qual vivim. Això us ajudarà a
enfrontar els principals reptes i problemes als quals ens enfrontem en el segle XXI. Aprendreu
també a situar-vos davant els desafiaments socials del present amb compromís i
responsabilitat, desenvolupant la vostra maduresa intel·lectual i personal. A més, l’estudi de
la història d’Espanya és fonamental per a comprendre la cultura, les arrels i la identitat del
nostre país. Aquesta matèria us proporcionarà un coneixement profund i complet de la nostra
història, la qual cosa us ajudarà a desenvolupar una visió crítica i a formular opinions fundades
i informades sobre els temes que us importen.
HISTÒRIA DE LA FILOSOFIA
La matèria de filosofia es presenta com a continuació de la filosofia de quart de l’educació
secundària obligatòria i de primer de batxillerat i els temes de què tracta es poden
desenvolupar amb més profunditat en a la història de la filosofia del segon curs del batxillerat.
Aquesta matèria té com a finalitat que els alumnes siguin capaços de treballar les habilitats
de pensar i comprendre i que s’abstreguin racionalment del camp concret estudiat en
cadascuna de les altres matèries per centrar-se en el que caracteritza específicament la
filosofia: reflexionar, raonar i exposar crítiques i arguments, utilitzant la manera de fer
preguntes radical i última que li és pròpia, sobre els problemes referits a la totalitat de la
vivència humana, sense deixar de costat la capacitat que té aquesta disciplina de transformar i
canviar tant l’individu com la societat. La filosofia és una manera especial de demanar i de
saber, d’entendre la realitat que ens envolta i les circumstàncies en què vivim i d’enfrontar-
s’hi, les quals, en bona part, ens fan ser com som i comprendre el que som. La matèria permet
oferir eines intel·lectuals que seran fonamentals en molts dels estudis universitaris. En
especial els de l’àmbit humanístic i social, artístic, escènic, i també en les matèries de caràcter
metodològic de l’àmbit científico-tècnic.
HISTÒRIA DE LA MÚSICA I LA DANSA
La matèria d’història de la música i la dansa de segon de batxillerat és una oportunitat per
explorar la música i la dansa de diferents èpoques i cultures. Té com a objectiu principal la
comprensió i apreciació de la música i la dansa des d’una perspectiva històrica, així com el
desenvolupament de les habilitats musicals dels estudiants. Els eixos de la matèria són:
● L’escolta activa, que permet la identificació i anàlisi dels trets principals de cada estil en
relació a la seva època .
● La interpretació musical d’un repertori variat, que permet comprendre i analitzar les
diferents capes i components d’una obra musical així com expressar-se segons la seva
percepció.
● La investigació, que proporciona als estudiants habilitats de recerca i anàlisi, així com de
comunicació, ja que han de presentar les seves troballes de manera clara i persuasiva.
HISTÒRIA DE L’ART
A través de l’estudi de les obres d’art des del seu origen fins als nostres dies, s’apren a
comprendre l’art com una manifestació creativa de la societat que les envolta. Amb una
metodologia activa, centrada en la visualització i comentari de les obres més rellevants, us
ensenyarem a reconèixer les tècniques més habituals, la identificació iconogràfica, la lectura
dels valors compositius i formals i la conscienciació de la necessitat de preservar el patrimoni.
Això ajuda a adquirir un bagatge cultural que permet comprendre i valorar els canvis en
l’expressió artística fins arribar a la societat actual, tot mentre gaudiu de la contemplació de
l’obra d’art.
A més, aquesta matèria és recomanable per a alumnes interessats a seguir estudis de Belles
Arts, Història de l’Art, Geografia, Història, Magisteri, Estudis d’Art Dramàtic, Periodisme i
Comunicació Audiovisual. Amb aquesta matèria, desenvolupareu una sensibilitat artística que
us serà molt útil en tots aquests camps d’estudi i en la vida en general.
LITERATURA DRAMÀTICA
La matèria de literatura dramàtica permet que l’alumnat descobreixi, a través de la seva
experiència com a lector o com a públic teatral, les seves pròpies capacitats artístiques,
creatives i interpretatives.
En aquesta matèria, tothom aprendrà a formular diferents criteris de valoració tant del fet
teatral com del literari, l’estètic i del cultural a fi d’abraçar la diversitat i, alhora, a eliminar
prejudicis i estereotips socials.
Tot això es durà a terme dins l’aula a través de la lectura dramatitzada individual o en grup de
textos, del visionat d’espectacles teatrals diversos i de l’enregistrament d’algunes pràctiques
dins l’aula amb el visionat posterior. A més, la lectura dramàtica pot fer-se extensiva als
textos poètics, narratius i musicals susceptibles de formar part d’un muntatge teatral.
LLATÍ II
L’estudi de les cultures antigues de Grècia i Roma ens remet a l’origen de la nostra pròpia
cultura europea. Si els grecs foren els creadors d’una cultura que és a la base d’Occident en
art, literatura, pensament o política, els romans en recolliren el testimoni i ens el transmeteren
juntament amb aportacions pròpies tan importants com el dret. Recordem, a més, que el llatí
és la nostra llengua, perquè el català i el castellà no són més que el llatí del s. XXI.
La matèria de Llatí està plantejada com una matèria eminentment lingüística, amb l’objectiu
principal d’adquirir progressivament l’habilitat d’interpretar textos; per a això caldrà conèixer
la morfologia i la sintaxi pròpies de la llengua llatina, així com el seu vocabulari. Aquest
coneixement ha de servir, a més, de reforç per al domini d’altres llengües, sobretot de les
romàniques.
Al mateix temps, aprofitarem els textos per entrar en contacte amb la història, la societat, la
literatura i la vida quotidiana dels romans i constatar-ne la pervivència en molts d’àmbits del
món actual.
El segon curs d’aquesta matèria servirà per a la consolidació i ampliació dels conceptes bàsics
adquirits a primer.
És requisit haver cursat Llatí I per matricular-se a Llatí II.
LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA II
L’objectiu de la matèria de Llengua castellana i literatura s’orienta tant a l’eficàcia
comunicativa en la producció, recepció i interacció oral, escrita i multimodal, com a afavorir un
ús ètic del llenguatge que posi les paraules al servei de la convivència democràtica, la
resolució dialogada dels conflictes i la construcció de vincles personals i socials basats en el
respecte i la igualtat de drets de totes les persones.
La matèria consta de 3 blocs de continguts: literatura des de finals del segle XX fins al s XXI,
qüestions gramaticals i d’anàlisi textual, i comentaris de text.
LLENGUA CATALANA I LITERATURA II
L’objectiu de la matèria de Llengua castellana i literatura s’orienta tant a l’eficàcia
comunicativa en la producció, recepció i interacció oral, escrita i multimodal, com a afavorir un
ús ètic del llenguatge que posi les paraules al servei de la convivència democràtica, la
resolució dialogada dels conflictes i la construcció de vincles personals i socials basats en el
respecte i la igualtat de drets de totes les persones.
La matèria consta de 3 blocs de continguts; literatura des de finals del segle XIX fins al s XXI,
història de la llengua, sociolingüística i Comentaris de text
LLENGUA ESTRANGERA II
La ràpida evolució de les societats actuals i les seves múltiples interconnexions exigeixen el
desenvolupament d’aquelles competències que ajudin els individus a practicar una ciutadania
independent, activa i compromesa amb la realitat contemporània, cada vegada més global,
intercultural i plurilingüe. Tal com assenyala el marc de referència per a una cultura
democràtica, en les actuals societats, culturalment diverses, els processos democràtics
requereixen del diàleg intercultural. Per tant, la comunicació en diferents llengües resulta clau
en el desenvolupament d’aquesta cultura democràtica. En la idea d’un Espai Europeu
d’Educació, la comunicació en més d’una llengua evita que l’educació i la formació es vegin
obstaculitzades per les fronteres i afavoreix la internacionalització i la mobilitat, a més de
permetre el descobriment d’altres cultures ampliant les perspectives de l’alumne.
SEGONA LLENGUA ESTRANGERA: ALEMANY
De cada vegada més el món laboral demana un maneig eficient de llengües estrangeres. El fet
d’en sabre més d’una obre moltes portes tant en les relacions personals com laborals. Els
alumnes que triïn la matèria d’alemany com a llengua estrangera podran assolir a final de curs
el nivell A2 (A 2.1 a primer) segons el Marc de Referència per a les Llengües Estrangeres. A
més a més, els alumnes podran obtenir un títol oficial de l’Escola Oficial d’Idiomes mitjançant
la seva participació al programa EOIES. Hem demanat un auxiliar de conversa, la finalitat del
qual serà apropar la cultura dels països DACH (de parla alemanya) als alumnes i servir com a
referent per la llengua oral. Un alumne pot incorporar-se a la matèria tant a primer com a
segon de batxillerat sempre que demostri prèviament, mitjançant una prova específica de
nivell, que en té els coneixements adients per poder seguir les classes.
SEGONA LLENGUA ESTRANGERA: FRANCÈS II
Els alumnes que triïn aquesta matèria podran adquirir una certa competència oral i escrita i,
també, podran entrar en contacte amb la llengua i la cultura francòfona mitjançant una
metodologia comunicativa i a la vegada motivadora (mitjans audiovisuals, cançons, activitats,
jocs de rol, jocs interactius, aprenentatge cooperatiu). A més a més, els alumnes podran
obtenir un títol oficial de l’Escola Oficial d’Idiomes mitjançant el programa EOIES. També s’ha
sol·licitat la col·laboració d’un/una auxiliar de conversa nadiu/nadiva per tal de donar suport
lingüístic i fomentar la motivació i l’interès de l’alumnat envers la llengua i la cultura del seu
país. Els alumnes que parlen més d’una llengua estrangera multipliquen les oportunitats
professionals. El francès és la llengua estrangera que més persones aprenen al món després
de l’anglès i és una de les llengües oficials i de treball a la ONU i la Unió Europea. A més a
més, el nombre de turistes francesos i francòfons que visiten les Illes Balears és el que més ha
crescut durant els darrers anys. Un alumne pot incorporar-se a la matèria tant a primer com a
segon de batxillerat sempre que demostri prèviament, per mitjà d’una prova específica, que té
els coneixements adequats per poder seguir les classes.
MATEMÀTIQUES II
Les matemàtiques constitueixen un dels majors assoliments culturals i intel·lectuals de la
humanitat. Al llarg de la història, les diferents cultures s’han esforçat a descriure la naturalesa
utilitzant les matemàtiques i a transmetre tot el coneixement adquirit a les generacions
futures. Avui dia, aquest patrimoni intel·lectual adquireix un valor fonamental ja que els grans
reptes globals, com el respecte al medi ambient, l’eficiència energètica o la industrialització
inclusiva i sostenible, als quals la societat haurà de fer front, requereixen d’uns alumnes capaç
d’adaptar-se a les condicions canviants, d’aprendre de manera autònoma, de modelitzar
situacions, d’explorar noves vies de recerca i d’usar la tecnologia de manera efectiva. Per tant,
resulta imprescindible per a la ciutadania del s. XXI la utilització de coneixements i destreses
matemàtiques, com el raonament, la modelització, el pensament computacional o la resolució
de problemes.
MATEMÀTIQUES APLICADES A LES CIÈNCIES SOCIALS II
Es tracta d’una matèria pròpia del batxillerat de ciències socials. El programa es divideix en
tres blocs: Àlgebra, Anàlisi i Estadística i Probabilitat. Recomanada per a l’alumnat que vol
seguir estudis universitaris de les branques de coneixement de ciències socials. Requereix
coneixements de la matèria Matemàtiques aplicades a les socials. Les Matemàtiques
apareixen al currículum d’estudis universitaris de la branca de ciències socials (Economia,
Administració d’empreses, Educació primària,…). L’estadística apareix al currículum d’estudis
universitaris de la branca de ciències de la salut.
MOVIMENTS CULTURALS I ARTÍSTICS
La cultura forma un teixit complex que s’articula, ordena i reestructura permanentment. Com a
conjunt de trets distintius d’una societat, requereix d’un procés d’aprenentatge col·lectiu, que
inclou creences, sistemes de valors, tradicions, costums, arts, ciència i maneres de pensament.
Una sòlida comprensió de la pròpia cultura afavorirà que l’alumnat desenvolupi el sentit de la
identitat cultural i que construeixi un vincle social basat en referències comunes. D’altra
banda, l’art és el conjunt de creacions humanes, emmarcades i integrades dins de la cultura,
mitjançant les quals es manifesta una visió personal sobre el real o l’imaginat. També és una
construcció històrica i social a la qual se li atribueixen valors transcendentals de la civilització.
La matèria moviments culturals i artístics, de segon de batxillerat, contribueix al coneixement
de la pròpia cultura, i, a més, a una formació integral de l’alumnat en valors ciutadans, en el
respecte a la diversitat de les expressions artístiques i en la promoció del diàleg entre
cultures.
PROGRAMACIÓ I TRACTAMENT DE DADES II
La matèria de Programació i Tractament de Dades té com a objectiu proporcionar a l’alumnat
els coneixements i habilitats necessaris per a utilitzar la informàtica com un element clau en la
seva vida activa i futura incorporació a estudis superiors, i passar de ser simples consumidors a
innovadors. La matèria està estretament relacionada amb les competències clau en ciència,
tecnologia, enginyeria, matemàtiques i la competència digital. Està centrada en el
desenvolupament del pensament computacional, la resolució de problemes, la creació i la
publicació de productes informàtics, la gestió de projectes i el tractament de dades de forma
segura i responsable. Els criteris d’avaluació estan orientats a valorar el grau de
desenvolupament de les competències específiques de l’alumnat i la matèria es divideix en 5
blocs interrelacionats de sabers bàsics: Algorísmia i programació, Gestió de projectes,
Tractament de dades, Publicació i documentació i Aplicació en entorns simulats.
PROJECTE EMPRESARIAL
És una matèria optativa pràctica i competencial que prepara l’alumnat per afrontar entorns
canviants i incerts, promovent l’autonomia, el pensament crític i la iniciativa personal. Aquesta
matèria cerca desenvolupar habilitats emprenedores; apropar l’alumnat al món laboral i
empresarial a través de la creació d’un projecte emprenedor, vinculat a l’economia local. Cerca
formar persones preparades per adaptar-se i aportar valor en una societat dinàmica i
complexa.
PSICOLOGIA
La matèria de psicologia, com a branca del saber, té com a objectius bàsics l’autoconeixement i
la comprensió de la pròpia individualitat, així com de les conductes i relacions entre els
individus, coneixements que ajudaran els alumnes del segon curs del batxillerat a madurar
com a éssers humans, a entendre la conducta de les persones amb qui conviuen i ha
desenvolupar estratègies per resoldre les qüestions que poden aparèixer en la seva vida
personal i laboral. La matèria de psicologia s’orienta cap als interessos i les curiositats
d’aquesta fase del desenvolupament humà en què estan immersos els alumnes i en què la
curiositat per les qüestions psicològiques, unida al desenvolupament de les seves capacitats
cognoscitives, els permetrà comprendre més profundament els fenòmens humans des de les
bases humanístiques i científiques. Per això, aquesta matèria s’adreça als alumnes interessats
per la recerca i la comprensió de la conducta humana i els processos mentals subjacents.
QUÍMICA
La importància de la Química és clau des d’un punt de vista científic, social i tecnològic. Cal
considerar els coneixements que aporta per a la millora de les nostres condicions de vida i la
seva influència en la bioquímica, la medicina, la indústria, l’alimentació, les tecnologies dels
nous materials, el medi ambient, etc., permetent-nos comprendre la naturalesa dels fets i
fenòmens del món que ens envolta. Tenir una bona base de química t’ajudarà a afrontar els
estudis universitaris de qualsevol grau relacionat amb les ciències, ciències de la salut i/o
enginyeries, ja que en un primer curs de quasi qualsevol grau relacionat amb aquests estudis,
els coneixements de química són importants.
RELIGIÓ CATÒLICA
Continguts en blocs temàtics:
1. ANTROPOLOGIA CRISTIANA: La dimensió espiritual de la persona humana; la persona
humana com a ésser religiós que cerca sentit a la vida; etc.
2. HISTÒRIA I PRÀCTICA SOCIAL DE L’ESGLÉSIA COM INSTITUCIÓ: ONG, Mans Unides, etc
3. RELACIÓ ENTRE LA RAÓ, LA CIÈNCIA I LA FE: Recorregut històric de les relacions entre la
ciència i la fe, etc.
4. L’ESGLÉSIA GENERADORA DE CULTURA AL LLARG DE LA HISTÒRIA: Art i expressió
religiosa dins la cultura Occidental amb diàleg interreligiós; etc.
TÈCNIQUES D’EXPRESSIÓ GRÀFIQUES I PLÀSTIQUES
Introducció i aprofundiment a les tècniques pictòriques i de la il·lustració bàsiques (oli, acrílics,
aquarel·la, tinta, collage), i suports. Color i composició de les imatges. Introducció al gravat
(linoli, punta seca, xilografia, etc.). Treballar les imatges i com desenvolupar-les amb
creativitat. Conèixer artistes i moviments artístics. Indicat per alumnes que vulguin fer Belles
Arts, Mòdul d’il.llustració, Disseny, Restauracio, História, Magisteri i Pedagogia.
TECNOLOGIA I ENGINYERIA II
La matèria aprofundeix en les diferents branques de l’enginyeria, els processos productius,
l’arquitectura i la informàtica. Es treballen continguts d’enginyeria de materials, màquines,
motors tèrmics i màquines frigorífiques, sistemes automàtics, electrònica digital, control i
programació de sistemes automàtics. Els continguts es desenvolupen mitjançant la resolució
de problemes i el desenvolupament de projectes tecnològics, fomentant el desenvolupament
científic-tècnic, la col·laboració, el treball en equip i les pràctiques de taller. S’apliquen
coneixements físics, químics, informàtics i matemàtics. Té continuïtat amb els estudis
universitaris d’enginyeria, arquitectura i informàtica i amb tots els cicles formatius de grau
superior de branques tècniques. Es recomana als alumnes amb interessos en l’enginyeria,
científics, informàtics i tècnics.