1º ESO
OFERTA EDUCATIVA ESO LOMLOE CURS 2025-26
Matèries comunes
- Biologia i Geologia.
- Educació Física.
- Geografia i Història.
- Llengua Castellana i Literatura.
- Llengua Catalana i Literatura.
- Llengua Estrangera.
- Música.
- Matemàtiques.
Matèries optatives (Tria una d’aquestes)
- Igualtat de Gènere.
- Entorns Digitals i Multimèdia.
- Segona Llengua Estrangera.
- Francès.
- Alemany.
- Taller de Matemàtiques.
- Taller Lingüístic.
- Cultura Clàssica I.
DESCRIPCIÓ MATÈRIES A TRIAR 1r ESO:
Igualtat de Gènere
Vivim en un món cada vegada més globalitzat, divers i en constant canvi. En aquest context, aquesta matèria optativa vol ajudar-te a entendre i reflexionar sobre temes importants com els drets de les persones, la igualtat de gènere a través de la coeducació, i la importància de respectar la diversitat afectivosexual.
També s’abordarà com prevenir la violència de gènere i promoure una societat més justa i respectuosa amb totes les persones, independentment de les seves diferències. Volem que aquesta experiència educativa sigui útil per a tu, perquè puguis comprendre millor el món que t’envolta i contribuir a construir un futur més solidari i igualitari.
Entorns Digitals i Multimèdia
La matèria Entorns Digitals i Multimèdia és una optativa de primer curs l’objectiu de la qual és que els alumnes esdevinguin competents en els entorns digitals més clàssics de generació i edició de continguts: els processadors de text, les presentacions multimèdia i els fulls de càlcul.
El caràcter d’aquesta matèria és eminentment pràctic, essent primordial que els alumnes tinguin accés, preferentment de manera individual, a un ordinador de taula o portàtil per tal que explorin de forma autònoma les funcionalitats de cadascuna de les aplicacions. No obstant l’anterior, és important que també siguin competents en el treball cooperatiu, compartint arxius, configurant els permisos i realitzant comentaris a la tasca pròpia i les d’altres per al seu seguiment i revisió.
Segona Llengua Estrangera. (Francès)
L’oferta de la matèria de segona llengua estrangera contribueix de manera directa a la millora de les destreses lingüístiques, plurilingües i interculturals dels alumnes. El coneixement de més d’una llengua estrangera afavoreix la internacionalització i la mobilitat, a més de permetre el descobriment d’altres cultures, ampliant les perspectives dels alumnes, sobretot al món laboral dins una comunitat que depèn d’una gran part del turisme internacional, com és el cas de les Illes Balears.
El francès és actualment la cinquena llengua més parlada al món i la segona més estudiada com a llengua estrangera, després de l’anglès. El nombre de turistes francesos o francòfons (és a dir, de parla francesa) que visiten les nostres illes és el que més ha crescut durant els darrers
anys. Saber parlar francès significa ser capaç de comunicar-se no només amb habitants de França, Suïssa i Bèlgica, sinó també de molts països d’Àfrica, Oceania, Àsia i una part del Canadà que el tenen o bé com a llengua oficial, o bé l’ utilitzen com a llengua de comunicació
diària. La matèria de francès inclou també una part de cultura i civilització que no es limitarà només a França, sinó que anirem descobrint poc a poc altres països i cultures de la Francofonia.
L’objectiu principal de la matèria és aprendre a comunicar-se en francès, progressant de la
comprensió cap a l’expressió. Els temes tractats són els més propers als alumnes i els seus
interessos, com ara família, escola, activitats del temps lliure, cultura… Els alumnes sabran
expressar-se sobre aquests aspectes i podran comparar les seves situacions amb les dels joves
francòfons. La semblança del francès, com a llengua romànica, amb el català i el castellà ens
permet d’establir paral·lelismes i també de fer reflexió sobre les nostres dues llengües oficials.
Segona Llengua Estrangera (Alemany)
En un món cada vegada més globalitzat, la importància d’una segona llengua estrangera és evident. Comunicar-se en diferents llengües obre el camí a infinites possibilitats.
La metodología utilitzada serà eminentment pràctica, ja que la finalitat d’aquesta assignatura, és que l’alumne pugui comunicar-se de manera senzilla però eficient en alemany tant oralment com per escrit. Per arribar a aquest punt, és necessari que l’alumne participi activament del seu aprenentatge i mostri una actitud positiva a l’hora d’enfrontar-se al vocabulari i la gramàtica. La reflexió sobre la seva llengua materna i d’altres estrangeres serà sempre un bon punt de partida, que facilitarà l’adquisició de nou vocabulari i estructures.
A més de la llengua, a la matèria d’Alemany com a llengua estrangera s’intentarà transmetre tota la cultura que aquesta llengua du associada i que no és només la d’Alemanya sinó , i no menys important, la dels països de llengua alemanya: Suïssa i Àustria.
Taller de Matemàtiques
En línia amb les competències específiques del currículum de Matemàtiques de 1r d’ESO de les Illes Balears, la nova matèria optativa “Taller Matemàtic” té com a objectiu potenciar l’aprenentatge pràctic i aplicat de les matemàtiques, fomentant la seva rellevància en la vida quotidiana i en diferents àmbits professionals.
Aquesta matèria cerca desenvolupar habilitats com la resolució de problemes, el raonament lògic, la comunicació matemàtica i la capacitat d’anàlisi, a través d’activitats pràctiques, experiments i projectes que connectin els conceptes matemàtics amb situacions reals. Els estudiants aprendran a utilitzar eines i recursos diversos per a la resolució de reptes,
promovent així una actitud activa i creativa envers les matemàtiques.
El “Taller Matemàtic” també pretén fomentar la col·laboració i el treball en equip, així com la reflexió crítica sobre els processos i resultats obtinguts. D’aquesta manera, els alumnes no només adquiriran coneixements teòrics, sinó que també desenvoluparan competències transversals que els seran útils en el seu futur acadèmic i personal.
En definitiva, aquesta matèria optativa vol convertir les matemàtiques en una eina accessible, útil i motivadora, contribuint a una formació integral que respongui a les competències específiques del currículum i a les necessitats dels estudiants.
Taller Lingüístic
Aquesta matèria optativa s’ha dissenyat pensant en potenciar habilitats lingüístiques de manera pràctica i participativa. Té com a objectiu ajudar a millorar la competència comunicativa en diferents llengües, així com a desenvolupar la capacitat d’expressió amb
confiança i precisió.
Per tant, pot incloure aspectes de Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura i Llengües estrangeres.
En aquest taller, es pretén treballar en la comprensió i producció oral i escrita, fomentant l’ús
actiu de les llengües en situacions reals i quotidianes. També s’aprofundirà en l’anàlisi i l’ús correcte de la gramàtica, el vocabulari i les expressions idiomàtiques, sempre amb un enfocament pràctic i dinàmic.
L’ objectiu és que, a través de diferents activitats i tallers, es puguin adquirir les competències específiques del currículum, com ara entendre i produir textos orals i escrits, participar en converses i debats, i utilitzar les llengües de manera efectiva en contextos diversos. Així mateix,
es fomentarà la creativitat i l’autonomia en l’aprenentatge de les llengües, per tal que sigui possible la comunicació amb confiança i amb un bon domini de les eines lingüístiques.
Cultura Clàssica I
La matèria de Cultura Clàssica és una aproximació al món grecoromà i a la seva pervivència al nostre món actual. L’objectiu és posar l’alumnat en contacte amb aquells aspectes del món antic que han deixat una petjada més duradora a la nostra cultura i promoure el seu interès
per explorar aquesta petjada. Els àmbits que es tracten a les classes són principalment el lèxic, l’històric-social i el literari,
donant un especial relleu a la mitologia.
Hi ha la possibilitat de cursar una continuació d’aquesta matèria a 2n d’ESO ( C. Clàssica II ).