1 ESO
OFERTA EDUCATIVA ESO LOMLOE CURS 2023-24
Curs | Comuns | Específiques |
1r ESO |
|
Triar-ne 1 entre
|
DESCRIPCIÓ MATÈRIES A TRIAR 1r ESO:
– Taller de Consum Responsable
Aquesta assignatura té una triple finalitat. En primer lloc, formar els alumnes en els conceptes bàsics que són protagonistes en les relacions financeres. La finalitat no és una altra que oferir un aprenentatge vinculat a la vida real i apropar als estudiants les eines necessàries per al seu benestar personal i qualitat de vida. D’aquesta manera, estarà en condicions d’abordar la segona finalitat: una educació en valors socials i ètics, perquè els enriqueixi com a persones, perquè siguin persones independents, amb criteri i capaços d’afrontar els reptes que els esperen en el futur identificant les seves fites i els recursos que necessiten per assolir-los. La tercera finalitat, conseqüència de la consecució de les dues anteriors, és fomentar entre les persones patrons de consum i actuacions sostenibles, i evidenciar la importància del respecte intergeneracional, de la fiscalitat (en particular, ressaltant el paper dels impostos), de les nostres pautes de consum i dels principis que impulsen el mercat de treball, sense oblidar contextualitzar totes aquestes accions en el nostre entorn més pròxim: les Illes Balears.
– Igualtat de Gènere
La matèria d’Igualtat de Gènere contribueix a assolir un dret indiscutible en les societats democràtiques: el dret a la igualtat d’oportunitats. En l’àmbit educatiu, la igualtat es concreta en el model escolar de la coeducació, una manera d’educar per a l’equitat de condicions, tracte, oportunitats i la no discriminació per raó desexe, gènere, identitats o orientacions sexuals. En definitiva, un mode de veure,projectar i propiciar una educació sense biaix de gènere, que reconeix les potencialitats i individualitats de tots els alumnes.A més a més, un dels seus principis és la prevenció de conductes violentes en tots els nivells, especialment de la violència masclista, i el desenvolupament d’un model de relacions afectivosexuals no patriarcals i jerarquitzades, a favor d’unes altres en què es revaloritzin els afectes, la cura, el plaer mutu i compartit, i altres sexualitats no heteronormatives. La pornografia, la tracta i l’explotació sexual són violències masclistes. Amb l’objectiu de promoure la igualtat de tracte i la prevenció de la violència sexual resulta fonamental el tractament d’aquestes matèries dins l’àmbit educatiu. En aquest sentit, la coeducació no tan sols és pertinent sinó totalment necessària per donar resposta als reptes que les societats del segle XXI demanen a l’escola.
– Recursos Digitals I
L’assignatura de Recursos Digitals és una oportunitat única perquè els estudiants aprenguin a desenvolupar habilitats digitals que els seran útils en la seva vida acadèmica i professional.
A través d’aquesta assignatura, l’alumnat explora diferents blocs de coneixements que inclouen la digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge, la creació i edició de continguts, la comunicació i difusió d’idees, la ciutadania digital crítica i la seguretat i el pensament computacional.
Amb aquesta assignatura, els estudiants no només adquiriran habilitats per a treballar en línia de manera efectiva i segura, sinó que també aprendran a ser ciutadans digitals responsables i crítics.
En definitiva, Recursos Digitals és una assignatura que l’alumnat no es pot perdre si vol desenvolupar les habilitats necessàries per a triomfar en el món digital actual.
– Segona Llengua Estrangera (Francès)
L’oferta de la matèria de segona llengua estrangera contribueix de manera directa a la millora de les destreses lingüístiques, plurilingües i interculturals dels alumnes. El coneixement de més d’una llengua estrangera afavoreix la internacionalització i la mobilitat, a més de permetre el descobriment d’altres cultures, ampliant les perspectives dels alumnes, sobretot al món laboral dins una comunitat que depèn d’una gran part del turisme internacional, com és el cas de les Illes Balears.
El francès és actualment la cinquena llengua més parlada al món i la segona més estudiada com a llengua estrangera, després de l’anglès. El nombre de turistes francesos o francòfons (és a dir, de parla francesa) que visiten les nostres illes és el que més ha crescut durant els darrers anys. Saber parlar francès significa ser capaç de comunicar-se no només amb habitant de França, Suïssa i Bèlgica, sinó també de molts països d’Àfrica, Oceania, Àsia i una part del Canadà que el tenen o bé com a llengua oficial, o bé l’utilitzen com a llengua de comunicació diària. L’assignatura de francès inclou també una part de cultura i civilització que no es limitarà només a França, sinó que anirem descobrint poc a poc altres països i cultures de la Francofonia.
L’objectiu principal de l’assignatura és aprendre a comunicar-se en francès, progressant de la comprensió cap a l’expressió. Els temes tractats són els més propers als alumnes i els seus interessos, com ara família, escola, activitats del temps lliure, cultura… els alumnes sabran expressar-se sobre aquests aspectes i podran comparar les seves situacions amb les dels joves francòfons. La semblança del francès, com a llengua romànica, amb el català i el castellà ens permet d’establir paral·leles i també de fer reflexió sobre les nostres dues llengües oficials.
Cada any demanam la presència d’un auxiliar de conversa, un/a jove de parla francesa que ajuda els alumnes amb l’expressió oral i els transmet elements de la cultura francesa més propera de la seva edat. També es considera la possibilitat d’organitzar un intercanvi amb algun institut de secundària de França.
A més a més, els alumnes des de 4t d’ESO poden participar al programa EOIES, que permet obtenir un certificat de l’Escola oficial d’idiomes preparant i realitzant els exàmens oficials al nostre centre.
La segona llengua estrangera ofereix la continuïtat durant tot l’ensenyament secundari, des del primer d’ESO fins al segon de batxillerat. L’ensenyament s’inicia de forma ordinària al primer curs. Això no obstant, els alumnes es poden incorporar a aquests ensenyaments en qualsevol curs posterior, sempre que n’acreditin els coneixements necessaris.
– Segona Llengua Estrangera (Alemany)
En un món cada vegada més globalitzat, la importància d’una segona llengua estrangera és evident. Comunicar-se en diferents llengües obre el camí a infinites possibilitats.
La metodología utilitzada serà eminentment pràctica, ja que la finalitat d’aquesta assignatura, és que l’alumne pugui comunicar-se de manera senzilla però eficient en alemany tant oralment com per escrit. Per arribar a aquest punt, és necessari que l’alumne participi activament del seu aprenentatge i mostri una actitud positiva a l’hora d’enfrontar-se al vocabulari i la gramàtica. La reflexió sobre la seva llengua materna i d’altres estrangeres serà sempre un bon punt de partida, que facilitarà l’adquisició de nou vocabulari i estructures.
A més de la llengua, a l’assignatura d’ Alemany com a llengua estrangera s’intentarà transmetre tota la cultura que aquesta llengua du associada i que no és només la de Alemanya sinó , i no menys important, la dels països de llengua alemanya Suïssa i Àustria.
S’aconsella començar l’estudi de la llengua alemanya a primer d’ESO, encara que existeix la possibilitat de començar a un nivell superior sempre que s’aprovi un test de nivell a principi de curs. A primer d’ESO s’intentarà completar el nivell A1.1 del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües. Amb només dues hores lectives, dependrà molt del grup poder completar aquest nivell. Aquesta assignatura té continuïtat durant tota l’etapa d’ESO i Batxillerat.
– Atenció Educativa
Es fan activitats dirigides al desenvolupament de competències transversals a través de la realització de projectes significatius per als alumnes i de la resolució col·laborativa de problemes, amb l’objecte de reforçar l’autoestima, la promoció de la salut mitjançant l’activitat física, l’autonomia, la reflexió i la responsabilitat. En tot cas les activitats proposades han d’anar dirigides a reforçar els aspectes més transversals del currículum i ha d’afavorir la interdisciplinarietat i la connexió entre els diferents sabers.
-Religió
L’assignatura de religió catòlica a l’escola ensenya sobre la fe, permetent dialogar amb altres temes com la cultura i les ciències. Això ajuda als estudiants a entendre la cultura i el patrimoni del país, promoure valors com la solidaritat i la responsabilitat, i construir les seves pròpies idees i creences. A més, el temari de la classe té en compte les metes globals d’educació, com el desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial, i els objectius del Pacte Educatiu Global impulsat per l’Església catòlica. D’aquesta manera, l’ensenyament religiós es manté rellevant en el segle XXI, conservant la seva essència i fomentant el diàleg entre la fe i la cultura.