4t ESO
OFERTA EDUCATIVA ESO LOMLOE CURS 2023-24
Curs | Comuns (totes) | Tria un itinerari: | Optatives (escollir-ne 2) |
4t ESO |
|
Itinerari 1: |
Triar-ne 1 entre: - Digitalització (3h) - Formació i Orientació Personal i Professional (3h) - Tecnologia (3h) - Segona Llengua Estrangera (Francès) (3h) - Segona Llengua Estrangera (Alemany) (3h) |
Curs | Comuns (totes) |
4t ESO PDC |
Triar-ne 1 entre:
|
DESCRIPCIÓ MATÈRIES A TRIAR 4rt ESO:
– Matemàtiques A
Les matemàtiques es troben en qualsevol activitat humana, des del treball científic fins a les expressions culturals i artístiques, i formen part del patrimoni cultural de la nostra societat. El raonament, l’argumentació, la modelització, el coneixement de l’espai i del temps, la presa de l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, la capacitat de previsió i control de la incertesa o l’ús correcte de la tecnologia digital són característiques de les matemàtiques, però també la comunicació, la perseverança, l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, o la creativitat. Així doncs, resulta important desenvolupar en els alumnes les eines i sabers bàsics de les matemàtiques que els permetin desenvolupar-se satisfactòriament tant en contexts personals, acadèmics i científics com a socials i laborals.
– Matemàtiques B
Les matemàtiques es troben en qualsevol activitat humana, des del treball científic fins a les expressions culturals i artístiques, i formen part del patrimoni cultural de la nostra societat. El raonament, l’argumentació, la modelització, el coneixement de l’espai i del temps, la presa de l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, la capacitat de previsió i control de la incertesa o l’ús correcte de la tecnologia digital són característiques de les matemàtiques, però també la comunicació, la perseverança, l’organització i optimització de recursos, formes i proporcions, o la creativitat. Així doncs, resulta important desenvolupar en els alumnes les eines i sabers bàsics de les matemàtiques que els permetin desenvolupar-se satisfactòriament tant en contexts personals, acadèmics i científics com a socials i laborals. Cursar aquesta matèria és essencial per afrontar les matemàtiques al batxillerat amb èxit.
-Biologia i Geologia
Aquesta matèria cerca el desenvolupament de la curiositat i l’actitud crítica, i els hi permet valorar el paper fonamental de la ciència en la societat. Es treballen dos blocs de continguts, a més d’altres, que no s’han desenvolupat abans: Genètica i Evolució, i la Terra a l’Univers. El primer é molt interessant per conèixer els mecanismes de la herència genètica. El segon permet descobrir les teories més rellevants de l’origen de l’Univers i les hipòtesis més acceptades sobre l’origen de la Terra i de la vida.
Com treballarem?
– Es treballa en petits equips malgrat també és necessària le feina individual.
– S’apliquen metodologies científiques per a realitzar petits projectes de recerca
– Es treballen estratègies de resolució de problemes
– Una de les sessions setmanals es realitza al laboratori, on es duu a terme treball experimental o petites investigacions.
– Física i Química
La matèria de física i química és bàsica a la formació científica de l’alumnat, perquè ajuda a desenvolupar el pensament abstracte i potencia la capacitat de resolució de problemes reals. Es tracta de comprendre el món que ens envolta i així entendre la importància de la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L’assignatura es treballa per problemes, es realitzen pràctiques de laboratori i tallers més divulgatius fora del centre. S’utilitzen simuladors quan es tracten fenòmens complexes o de difícil reproducció.
Cal saber que cursar la física i química a 4t d’ESO és indispensable per afrontar amb garanties un batxillerat científic, necessari per arribar a qualsevol grau universitari de caire sanitari, tècnic o científic o cicle formatiu relacionat.
– Economia i Emprenedoria
Aquesta assignatura persegueix dos objectius: que els alumnes comptin amb una educació econòmica i financera per desenvolupar-se, assumir riscos de manera responsable en la seva vida quotidiana i gestionar i portar a l’acció de manera viable projectes, així com que cerquin solucions innovadores i valuoses per afrontar els reptes proposats, a través d’estratègies de gestió del coneixement, de l’autoconeixement i de la cooperació amb els altres.
-Llatí
L’assignatura de Llatí a quart d’ESO es planteja com una primera aproximació a la Roma antiga, amb la finalitat de detectar i valorar tot allò que el nostre món actual n’ha heretat, des de la llengua (ja que el català i el castellà no són més que el llatí del s. XXI) fins als sistemes polítics, les formes artístiques, els avenços tecnològics, l’organització social, etc.
Intentarem veure el món romà com quelcom de dinàmic i la seva llengua com una llengua viva, de manera que no donarem prioritat a l’estudi sistemàtic de la gramàtica, sinó a l’adquisició de vocabulari i a la comprensió general del sistema lingüístic llatí.
Amb tot això pretenem, a més, proporcionar una bona base a aquells estudiants que es decantin per seguir un batxillerat d’Humanitats o de Ciències Socials.
– Expressió Artística
En aquesta matèria s’afavoreix que l’alumne pugui experimentar amb les principals tècniques artístiques i desenvolupi la seva capacitat expressiva i la seva creativitat, el pensament divergent i la innovació. Així mateix, cercam dotar els alumnes amb els coneixements, destreses i actituds necessaris per comunicar a través de la imatge, el missatge visual o qualsevol altre tipus de creació plàstica. Amb aquest objectiu, la matèria es planteja com un espai des del qual estimular el desig d’expressar una visió personal del món a través de produccions artístiques pròpies i des del qual convertir l’experimentació artística en una oportunitat d’aprenentatge.
Es tracta d’una assignatura de caire eminentment pràctic i és on trobareu la preparació idònia per tenir una bona base si esteu pensant en cursar un Batxillerat Artístic Plàstic.
– Música
Aquesta assignatura no només incideix en els aspectes de pràctica musical, interpretació i creació, si no també en la música i les noves tecnologies (a partir dels estils musicals que ens envolten en l’actualitat (pop/rock, jazz, música i cinema, videojocs, etc), la indústria musical, els oficis de la música i les músiques del món.
– Digitalització
La Digitalització és una matèria que t’ajuda a navegar el món digital actual de manera ètica, responsable i crítica. Aprendràs a utilitzar les tecnologies de manera efectiva, a protegir la teva seguretat i privacitat, a ser un ciutadà digital actiu i compromès. A través dels quatre blocs de la matèria, exploraràs la tecnologia que hi ha al darrere dels dispositius digitals i les xarxes de comunicació, milloraràs el teu entorn d’aprenentatge personal, aprendràs a mantenir-te segur i saludable en línia, i desenvoluparàs habilitats crítiques per avaluar la informació en línia i emprar les xarxes socials de manera responsable.
-Formació i Orientació Personal i Professional
Aquesta assignatura ofereix als alumnes la possibilitat d’aprofundir en el coneixement de si mateix, descobrint les seves qualitats personals com a potencial de valor, i aproximar-se a l’àmbit de les ciències relacionades amb l’estudi dels comportaments humans, socials i culturals. Se li facilita, a més, l’acostament a les diferents opcions formatives i d’ocupació que li proporciona l’entorn per afavorir, des del coneixement de la realitat, el procés de presa de decisions sobre la seva vocació i el seu itinerari acadèmic amb una futura projecció professional.
-Tecnologia
La matèria de Tecnologia contribueix a donar resposta a les necessitats de la ciutadania digital davant els desafiaments i reptes tecnològics que planteja la societat actual. Aquesta matèria serveix de base no sols per comprendre l’evolució social, sinó també per poder actuar amb criteris tècnics, científics i ètics en l’exercici d’una ciutadania responsable i activa, utilitzant la generació del coneixement com a motor de desenvolupament i fomentant la participació dels alumnes en igualtat amb una visió integral de la disciplina, ressaltant el seu aspecte social.
-Segona Llengua Estrangera (Francès)
L’oferta de la matèria de segona llengua estrangera contribueix de manera directa a la millora de les destreses lingüístiques, plurilingües i interculturals dels alumnes. El coneixement de més d’una llengua estrangera afavoreix la internacionalització i la mobilitat, a més de permetre el descobriment d’altres cultures, ampliant les perspectives dels alumnes, sobretot al món laboral dins una comunitat que depèn d’una gran part del turisme internacional, com és el cas de les Illes Balears.
El francès és actualment la cinquena llengua més parlada al món i la segona més estudiada com a llengua estrangera, després de l’anglès. El nombre de turistes francesos o francòfons (és a dir, de parla francesa) que visiten les nostres illes és el que més ha crescut durant els darrers anys. Saber parlar francès significa ser capaç de comunicar-se no només amb habitant de França, Suïssa i Bèlgica, sinó també de molts països d’Àfrica, Oceania, Àsia i una part del Canadà que el tenen o bé com a llengua oficial, o bé l’utilitzen com a llengua de comunicació diària. L’assignatura de francès inclou també una part de cultura i civilització que no es limitarà només a França, sinó que anirem descobrint poc a poc altres països i cultures de la Francofonia.
L’objectiu principal de l’assignatura és aprendre a comunicar-se en francès, progressant de la comprensió cap a l’expressió. Els temes tractats són els més propers als alumnes i els seus interessos, com ara família, escola, activitats del temps lliure, cultura… els alumnes sabran expressar-se sobre aquests aspectes i podran comparar les seves situacions amb les dels joves francòfons. La semblança del francès, com a llengua romànica, amb el català i el castellà ens permet d’establir paral·leles i també de fer reflexió sobre les nostres dues llengües oficials.
Cada any demanam la presència d’un auxiliar de conversa, un/a jove de parla francesa que ajuda els alumnes amb l’expressió oral i els transmet elements de la cultura francesa més propera de la seva edat. També es considera la possibilitat d’organitzar un intercanvi amb algun institut de secundària de França.
A més a més, els alumnes des de 4t d’ESO poden participar al programa EOIES, que permet obtenir un certificat de l’Escola oficial d’idiomes preparant i realitzant els exàmens oficials al nostre centre.
La segona llengua estrangera ofereix la continuïtat durant tot l’ensenyament secundari, des del primer d’ESO fins al segon de batxillerat. L’ensenyament s’inicia de forma ordinària al primer curs. Això no obstant, els alumnes es poden incorporar a aquests ensenyaments en qualsevol curs posterior, sempre que n’acreditin els coneixements necessaris. És recomanable que els alumnes que triïn el francès a 4t d’ESO hagin cursat la matèria com a mínim un any anteriorment.
-Segona Llengua Estrangera (Alemany)
En un món cada vegada més globalitzat, la importància d’una segona llengua estrangera és evident. Comunicar-se en diferents llengües obre el camí a infinites possibilitats.
La metodología utilitzada serà eminentment pràctica, ja que la finalitat d’aquesta assignatura, és que l’alumne pugui comunicar-se de manera senzilla però eficient en alemany tant oralment com per escrit. Per arribar a aquest punt, és necessari que l’alumne participi activament del seu aprenentatge i mostri una actitud positiva a l’hora d’enfrontar-se al vocabulari i la gramàtica. La reflexió sobre la seva llengua materna i d’altres estrangeres serà sempre un bon punt de partida, que facilitarà l’adquisició de nou vocabulari i estructures.
A més de la llengua, a l’assignatura d’ Alemany com a llengua estrangera s’intentarà transmetre tota la cultura que aquesta llengua du associada i que no és només la de Alemanya sinó , i no menys important, la dels països de llengua alemanya Suïssa i Àustria.
S’aconsella començar l’estudi de la llengua alemanya a primer d’ESO, encara que existeix la possibilitat de començar a un nivell superior sempre que s’aprovi un test de nivell a principi de curs. A quart d’ESO es començarà amb el nivell A2.1 del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.Aquesta assignatura té continuïtat durant tota l’etapa d’ESO i Batxillerat.
– Atenció educativa
Es fan activitats dirigides al desenvolupament de competències transversals a través de la realització de projectes significatius per als alumnes i de la resolució col·laborativa de problemes, amb l’objecte de reforçar l’autoestima, la promoció de la salut mitjançant l’activitat física, l’autonomia, la reflexió i la responsabilitat. En tot cas les activitats proposades han d’anar dirigides a reforçar els aspectes més transversals del currículum i ha d’afavorir la interdisciplinarietat i la connexió entre els diferents sabers.
-Religió
L’assignatura de religió catòlica a l’escola ensenya sobre la fe, permetent dialogar amb altres temes com la cultura i les ciències. Això ajuda als estudiants a entendre la cultura i el patrimoni del país, promoure valors com la solidaritat i la responsabilitat, i construir les seves pròpies idees i creences. A més, el temari de la classe té en compte les metes globals d’educació, com el desenvolupament sostenible i la ciutadania mundial, i els objectius del Pacte Educatiu Global impulsat per l’Església catòlica. D’aquesta manera, l’ensenyament religiós es manté rellevant en el segle XXI, conservant la seva essència i fomentant el diàleg entre la fe i la cultura.