Programes i projectes en els que participa el centre.
Programes i projectes en els que participa el centre
Intercanvi amb Holanda
Es tracta d’un intercanvi cultural organitzat amb un institut de Veendam, als Països Baixos. S’estableix el contacte entre els nostres alumnes de primer de batxillerat i els d’allà, conviuen al llarg de les dues estades i segueixen un programa dissenyat prèviament aquí i allà.
Intercanvi amb Alemanya
Göttingen és una petita i preciosa ciutat universitària situada al land de Niedersachsen, al cor d´Alemanya, que atreu l’estudi i la vida tranquil·la. La seva universitat és una de les més prestigioses del país, sobretot dins els estudis de física i matemàtiques.
El nostre intercanvi amb el Hainberg Gymnasium de Göttingen té història: duim deu edicions i sempre ha suposat un enriquiment per als qui han participat.
Objetius generals del viatge:
• Activar el seus coneixements de l´alemany: fer vida amb familia i amb joves de la mateixa edat.
• Coneixer el sistema escolar d´allí.
• Fer treballs de camp sobre la història i la cultura recent d´Alemanya.
• Començar a esser capaços de comparar, respectar i entendre altres cultures.
• Aprendre a esser responsables i autònoms en ambients molts diferents als seus.
• I gaudir del viatge!
(Per més informació, visitau el web de l´institut: www.hainberg-gymnasium.de)
Intercanvi amb França
El subdepartament de francès organitza un intercanvi amb un institut de secundària de França – Collège Pierre Moreto, situat a Thuir (Tuïr en català), una vila a prop de Perpinyà, al departament Pyrénées orientales.
Els alumnes de francès de 3r i 4t d’ESO i de 1r de Batxillerat partiran de viatge entre el 23 i 27 de març i, més tard, acolliran els alumnes francesos a Mallorca del 27 d’abril a l’1 de maig.
L’objectiu és no només conèixer una regió de França amb la seva cultura i història, sinó també conèixer una regió de parla catalana fora de l’Estat espanyol (Catalunya Nord). A més de visites culturals, els alumnes visitaran l’escola, podran participar a algunes classes i conèixer el dia a dia dels alumnes i de les seves famílies.
Lliga de debat
L’activitat té com a objectiu que els alumnes aprenguin a desenvolupar el seu pensament crític i a ser capaços de comunicar les seves idees de forma efectiva. Per aquesta raó es treballaran les competències bàsiques a la vegada que es proporcionaran instruments als alumnes per desenvolupar i potenciar les seves habilitats individuals i grupals. L’activitat s’ofereix a l’alumnat de batxillerat i es fa fora de l’horari escolar. També s’oferirà al alumnat de 4t d’ESO dins de l’assignatura de Filosofia
Projecte la contaminació acústica del centre
“No ens adonem del soroll que fem i ens acostumem als ambients sorollosos; creiem que és normal, i no ho és”. De fet, unes bones condicions acústiques ajuden a controlar l’estrès, aporten tranquil·litat i, en definitiva, són beneficioses per a la salut. En l’àmbit acadèmic, fins i tot, un soroll controlat augmenta el rendiment escolar”
Ivana Rossell, enginyera acústica.
ARA Barcelona 14/01/2015 11:20
Unes bones condicions acústiques ajuden a controlar l’estrès, aporten tranquil·litat i, en definitiva, són beneficioses per a la salut. En l’àmbit acadèmic, fins i tot, un soroll controlat augmenta el rendiment escolar.
El curs passat 2018/2019 es va duu a terme un projecte de centre, per part de l’alumnat de CTMA de 2n de batxillerat, la c.ambiental i la c.salut, per tal d’avaluar la contaminació acústica del centre. El projecte va incloure tres parts:
1. Diagnosi. Presa de mesures, mitjançant sonòmetre, de la contaminació acústica de les diferents zones del centre i realització del mapa de renou d’aquest.
2. Sensibilització i conscienciació. Es realitzaren, per part de l’alumnat de CTMA, xerrades breus, a tots els grups del centre i també al claustre de professorat. S’exposava el mapa de renou del centre i s’explicaven les repercussions de la contaminació acústica en la capacitat de concentració i aprenentatge de l’alumnat.
3. Proposta d’alternatives. Es proposaren tot una sèrie d’alternatives per tal de reduir aquest problema ambiental que tenim al centre. Aquestes foren les següents:
Alternatives estructurals
• Fals sostre.
• Folrar una paret de cada aula amb materials absorbents.
• Finestres de doble vidre.
• Protectors de goma a les taules i cadires de les aules, o bé pilotes de goma.
• Col·locar més timbres i baixar la intensitat d’aquests.
Alternatives no estructurals
• Campanya de conscienciació.
• Pictogrames que remarquin la necessitat de reduir el renou a les diferents zones del centre.
• Música amb un auricular per fer exercicis.
• Música o sons relaxants durant algunes classes.
• Mètodes alternatius per marcar el canvi d’hora. Canviar el timbre per música. Cal dir que l’alumnat realitzà un estudi de les cançons més adequades per les entrades i sortides del centre, i entrades i sortides al pati.
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1gVzy6aynQb_Jy0acdy5l_494AHLNBrGL
Algunes ja s’han començat a posar en marxa com posar pilotes a les taules i cadires d’algunes aules, instal·lació de suro a les aules de 1r ESO, dobles vidres a algunes aules de zona B i penjar pictogrames.
Pel curs 2019/20, continuarem amb la fase de sensibilització i amb la posada en funcionament de les alternatives que ens queden.
ERASMUS+
Programa Reutilització Llibres
Què és el programa de reutilització de llibres? És un programa d’intercanvi que persegueix dos objectius fonamentals que estan totalment interrelacionats:
- Un objectiu de caire ambiental que pretén l’estalvi de recursos i la reducció de residus i
- Un objectiu de caire econòmic que pretén aconseguir un estalvi econòmic per les famílies.
Qui el gestiona?
La comissió ambiental del centre el va posar en funcionament ja fa molts d’anys però els dos darrers cursos la gestió es fa conjuntament amb l’APIMA de l’IES.
Quin alumnat hi pot participar?
Tot el què està matriculat al centre
Com s’ha de fer per participar-hi?
L’alumnat que vulgui, a finals de curs, finals de juny o principis de juliol, les dates concretes es publiquen a la pàgina web de l’IES, pot deixar els seus llibres per tal que aquests puguin ser comprats per un altre alumne. Els diners obtinguts en la venda són utilitzats en la compra dels llibres pel nou curs.
Quins llibres es poden vendre?
Tots els que es mantenguin pel curs vinent i es trobin en condicions per poder ser utilitzats per un altre alumne. Això implica que durant el curs l’alumnat han de fer un bon ús i conservació dels llibres. Només es pot escriure a llapis i borrar-se abans de deixar-los al programa de reciclatge.
Quins llibres no es poden vendre/comprar?
Els llibres d’exercicis de les matèries de llengües estrangeres.
Programa de col·laboració "EOIES" (EOI+IES)
El nostre centre està adherit en aquest programa engegat per l’Escola Oficial d’Idiomes i que afecta els alumnes de 4t d’ESO, i de 1r i 2n de batxillerat, pel que fa als idiomes d’alemany, anglès i francès. En les seves hores de classe d’idioma i amb els seus professors, els alumnes poden ser avaluats segons les formes, els criteris i els nivells de l’ensenyament que s’imparteix a les EOI a fi de poder obtenir els títols oficials corresponents.
Es fa prèviament una tria per a determinar en cada cas quin alumnes poden presentar-se a la prova i a quin nivell. Participar-hi és completament voluntari.